Po co im małe rączki? 4 rzeczy, których nie wiemy o tyranozaurach

Te groźne dinozaury do dziś stanowią zagadkę dla paleontologów.
Po co im małe rączki? 4 rzeczy, których nie wiemy o tyranozaurach

CZY BYŁY UPIERZONE?

Ta debata dotyczy wielu gatunków dinozaurów. Początkowo naukowcy wyobrażali sobie, że były podobne do współczesnych gadów. Dlatego na ilustracjach były one pokryte grubą skórą, ewentualnie łuskami. Jednak w roku 2012 paleontolodzy odkryli, że bliski krewniak T-reksa zwany Yutyrannus huali był pokryty czymś, co przypominało pióra puchowe współczesnych ptaków. A to oznacza, że tyranozaur mógł trochę przypominać puszystego kurczaka, zwłaszcza w młodym wieku – potem zapewne tracił większość upierzenia.

JAKIE WYDAWAŁY ODGŁOSY?

Widzom filmów z cyklu „Park Jurajski” na pewno utkwił w pamięci groźny ryk atakującego T-reksa, ale nie ma żadnych dowodów na to, że potrafił wydawać takie dźwięki. Uczeni analizują dziś zdolności wokalne krewnych dinozaurów, takich jak duże ptaki i gady. „Możemy zgadywać, że tyranozaur wydawał odgłosy bardziej zbliżone do tych emitowanych przez strusie lub krokodyle, a więc skrzeczał lub pomrukiwał. Natomiast raczej nie ryczał jak lew” – mówi paleontolog Matthew Carrano.

PO CO IM MAŁE “RĄCZKI”?

Przednie kończyny tego dinozaura są obiektem żartów, a uczeni debatują, dlaczego były tak krótkie? Może przestały być potrzebne, bo T-rex polował przede wszystkim używając swej potężnej głowy. Wystarczyło, że złapał ofiarę szczękami, a następnie silnie pociągnął, używając rozbudowanych mięśni szyi. Dzięki temu mógł też z łatwością oddzielać mięso od kości. Są jednak uczeni, którzy uważają, że tyranozaury używały swych „rączek” podczas zbliżeń seksualnych, przytrzymując nimi partnera.

CZY POLOWAŁY W NOCY?

Wiadomo, że tyranozaury miały dobry wzrok – ich oczy były zwró- cone ku przodowi jak nasze, a to oznacza, że widziały „przestrzennie”. Możliwe, że podobnie były ustawione uszy tych gadów – twierdzi Robert Bakker z Houston Museum of Natural Science, badający czaszki T-reksów. Podobnie zbudowany jest narząd słuchu u ptaków polujących po zmierzchu, takich jak sowy. A to oznacza, że tyranozaury mogły być nocnymi łowcami.