Osobowość szefów, ich charakter, a także metody zarządzania w dużym stopniu determinują dobre wyniki pracy – zarówno całego zespołu, jak i poszczególnych jego członków. Eksperci z GoldenLine wymieniają te zachowania przełożonych, które najbardziej negatywnie wpływają na motywację podwładnych do efektywnej pracy.

 

1. Krzyczy i obraża.


Kiedy szef zamiast spokojnej rozmowy wybiera krzyk i agresję słowną, trudno o przyjazną atmosferę w miejscu pracy. Jeśli przy pomocy podniesionego tonu głosu, ciągłych pretensji, obrażania czy poniżania chce być słuchany i podziwiany, efekt może być wręcz odwrotny. Zachowania takie nie sprzyjają kreatywności, lecz powodują „wycofanie” pracownika.

 

2. Nie znosi sprzeciwu.

Zazwyczaj nie słucha innych i nie liczy się z ich zdaniem, gdyż tylko on ma rację. Wie lepiej, nawet gdy nie zna danego zagadnienia. Nie lubi też mądrzejszych od siebie i szybko się takich pozbywa, działając wręcz na szkodę firmy. Nie przyjmuje logicznych argumentów i nie da się przekonać w merytorycznej dyskusji.

 

3. Ciągle krytykuje.

Szef, którego ciężko zadowolić to codzienność u wielu osób. Pomimo dużego zaangażowania podwładnego i wymiernych efektów pracy, zawsze jest niezadowolony i uważa, że można było zrobić to lepiej. Nigdy też nie chwali. Słowa „dobra robota” nie przechodzą mu przez gardło. Używa raczej „kija” niż „marchewki”. Powoduje to u pracowników strach i utratę szacunku do takiego przełożonego, a przecież uznanie w oczach szefa czy pochwała, potrafi doskonale zmotywować do dalszego działania.