AI idzie na zakupy za Ciebie. Wyszukiwarka Google i Gemini zyskują nowe funkcje

Sezon świątecznych zakupów i szał Black Friday to czas intensywnych poszukiwań, porównywania cen i, niestety, uciążliwych telefonów do sklepów w celu sprawdzenia dostępności produktów. Google ogłosiło właśnie szereg innowacji w wyszukiwarce Google Search i aplikacji Gemini, które mają kompletnie odmienić ten proces, przenosząc ciężar pracy na sztuczną inteligencję.
Google Discover będzie dostępny na desktopie
...

Firma stawia na nowy poziom doświadczeń zakupowych, określany mianem „Vibe-Shopping”, w którym AI ma rozumieć twoje intencje bez konieczności wpisywania idealnych słów kluczowych. Najbardziej ekscytujące nowości to jednak dwie funkcje z kategorii Agentic AI: możliwość zlecania AI wykonania połączeń telefonicznych do lokalnych sklepów oraz opcja automatycznego zakupu produktu w chwili, gdy jego cena spadnie do ustalonego przez ciebie poziomu. Pora pożegnać frustrację i przywitać inteligentne zakupy!

Google wprowadza narzędzia zakupowe z AI

Kto z nas nie unikał dzwonienia do kilku okolicznych sklepów, aby sprawdzić, czy upatrzony produkt jest dostępny od ręki, a potem musiał czekać na połączenie? Google rozwiązuje ten problem, wykorzystując technologię agentową, opartą na swoim modelu Gemini i technologii Duplex. Gdy użytkownicy w Stanach Zjednoczonych (tak, funkcja jest mocno ograniczona) wyszukują konkretne produkty, używając frazy „w pobliżu mnie”, zobaczą nową opcję: „Niech Google zadzwoni”.

Jak to działa?

  1. Po kliknięciu opcji, Google zada kilka dodatkowych pytań, aby precyzyjniej zrozumieć Twoje potrzeby (np. konkretny rozmiar, kolor).
  2. Następnie agent AI zadzwoni do pobliskich sklepów, aby zapytać o dostępność, cenę, a także ewentualne promocje.
  3. Po zebraniu wszystkich informacji (wraz z danymi o zapasach z innych sklepów), Google prześle Ci e-mail lub wiadomość tekstową z podsumowaniem odpowiedzi.

Usługa ta jest już wdrażana w kategoriach takich jak zabawki, zdrowie i uroda oraz elektronika. Google zapewnia, że AI będzie informować sprzedawców, że jest to połączenie automatyczne, a właściciele sklepów mają możliwość całkowitego zrezygnowania z udziału w programie. Muszą jednak pilnować aktualności swoich numerów i godzin pracy.

AI kupuje, gdy cena jest idealna

Kolejną przełomową funkcją jest możliwość zlecania agentowi AI automatycznego zakupu produktu w momencie, gdy jego cena spadnie do poziomu ustalonego przez użytkownika. Koniec z polowaniem na spadki cen i ryzykiem, że produkt się wyprzeda. Aby skorzystać z tej opcji, należy najpierw śledzić cenę danego produktu za pomocą funkcji śledzenia cen w Google Search. Użytkownik precyzyjnie określa szczegóły: konkretny rozmiar, kolor i maksymalną kwotę, jaką jest gotów zapłacić.

Czytaj też: Meta porzuca natywną aplikację WhatsApp dla Windowsa 11, a zużycie RAM-u szybuje w kosmos

Gdy cena spadnie, Google wyśle powiadomienie. W tym momencie użytkownik będzie miał opcję, by zlecić Google dokonanie zakupu w jego imieniu, za pośrednictwem Google Pay. Co kluczowe, agent zawsze poprosi o ostateczną zgodę oraz potwierdzenie szczegółów płatności i wysyłki, zanim sfinalizuje transakcję. Funkcja ta jest wdrażana u wybranych sprzedawców w USA, w tym m.in. Wayfair, Chewy, Quince oraz wybranych sprzedawców Shopify.

AI nie tylko dzwoni i kupuje, ale także usprawnia samo wyszukiwanie produktów.

Nowe funkcje zakupowe w Trybie AI wyszukiwarki Google (dostępne w USA) pozwalają użytkownikom na bardziej „płynne” wyszukiwanie, które przypomina bardziej rozmowę i podążanie za „wibracjami” (vibe-shopping), niż tradycyjne wyszukiwanie za pomocą słów kluczowych. Odpowiedzi AI Mode są teraz zorganizowane i dostarczają wszystkich niezbędnych szczegółów: cen, recenzji, zdjęć i informacji o zapasach. Użytkownicy mogą również porównywać produkty bezpośrednio w odpowiedziach. W Trybie AI pojawiać się będą również sponsorowane oferty, choć Google zapewnia, że będą one „bardzo naturalnie” wkomponowane.

Równolegle, funkcje zakupowe trafiają do aplikacji Gemini (również w USA). Odpowiedzi Gemini mogą teraz zawierać listy produktów, tabele porównawcze, ceny z internetu oraz informacje o tym, gdzie kupić dany przedmiot. Co ważne, firma podkreśla, że w aplikacji Gemini nie będą wyświetlane reklamy w kontekście tych funkcji zakupowych.