Alfa Romeo: historia marki

Alfa Romeo narodziła się w 1918 roku, ale historia firmy zaczyna się 12 lat wcześniej. W 1906 roku Alexandre Darracq zaczął sprzedawać samochody. 3 lata później profil działalności jego firmy poszerzył się o produkcję aut Darracq. Przedsiębiorca dość szybko popadł w tarapaty finansowe i już w 1910 roku, jego zakład został wykupiony przez grupę przedsiębiorców z Lombardii. Nowa firma została nazwana ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). W 1918 roku kierownictwo w firmie objął Nicola Romeo. Do nazwy dodano drugi człon. Tak narodziła się marka Alfa Romeo.

Charakterystyczne logo zdobi włoskie maszyny już od 1910 roku. Jego twórcą jest Romano Cattaneo, który połączył element flagi Mediolanu (krzyż) z herbem rodziny Visconti (wąż). 

Pierwszy model, 24 HP zadebiutował w 1910 roku. Samochód był wyposażony w ponad 4-litrowy silnik (dokładnie - 4,1 litra), generujący moc 42 KM. W swojej epoce, był to nie tylko bardzo nowoczesny, ale i niezwykle szybki samochód (model 24 HP rozpędzał się do 115 km/h).

W 1913 roku zadebiutował pierwszy sportowy samochód, sygnowany przez nową markę - model 40/60  HP. Rok później, powstał model Grand Prix - pierwszy samochód, wykorzystujący po dwie świece zapłonowe na cylinder.

W 1915 roku, kiedy w Europie trwały już działania wojenne, ALFA zmieniła profil produkcji na wojskowy. Gdy światowy konflikt zbrojny dobiegł końca, firma (działająca już pod marką Alfa Romeo) postawiła na sport motorowy. W 1922 roku zadebiutował model RL, a rok później - RM. Najbardziej zaawansowaną konstrukcją tamtych czasów był jednak model P2. Samochód był napędzany 8-cylindrową jednostką z doładowaniem mechanicznym. Za zasilanie odpowiadały dwa dolnossące gaźniki. To właśnie ten model pozwolił producentowi zdobyć pierwszy Puchar Mistrza Świata.

W 1933 roku marka została kupiona przez Instytut Odbudowy Przemysłu. Podpisana umowa gwarantowała jednak pełną autonomię Alfie Romeo. W praktyce, państwowa organizacja była tylko "dostawcą kapitału".   

Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej, włoska firma zaprezentowała sportowy model 158. Gdy działania zbrojne dobiegły końca, samochód stanął do rywalizacji sportowej. W 1950 roku Alfa Romeo zdobyła swój pierwszy tytuł mistrzowski w Formule 1. Gwoli ścisłości - tytuł przypadł w udziale kierowcy fabrycznego zespołu (Giuseppe Farina), klasyfikacja konstruktorów zaczęła bowiem obowiązywać dopiero w 1958 roku.

Pierwszą powojenną Alfą Romeo był model 6C 2500. W tym czasie firma zajmowała się też produkcją silników do samolotów i statków.

W 1950 roku zadebiutował model 1900 – pierwsza Alfa w stu procentach wytwarzana na linii produkcyjnej. 4 lata później zadebiutował model Giulietta, produkowany w w pięciu wersjach: Spider, Sprint Coupe, Saloon, Sprint Special oraz SZ. W 1966 roku prezentacji doczekał się jeden z najpopularniejszych modeli włoskiej marki - Spider Duetto.

Z czasem, firma zaczęła popadać w coraz większe tarapaty finansowe. W 1986 roku, Alfę Romeo nabył koncern FIAT.  

Pierwszym samochodem, stworzonym pod nadzorem nowego właściciela, była Alfa Romeo 164 – limuzyna klasy wyższej, mająca konkurować z BMW serii 5 i z Mercedesem klasy E. Spore sukcesy pojawiły się dopiero po premierze modelu 156, który w 1998 roku zdobył prestiżowy tytuł Car of the Year.