Kultowy, oszałamiający, monumentalny. Jaki jest amerykański Chrysler?

Chrysler to jedna z najpopularniejszych marek, nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Popularne samochody zza wielkiej wody podbiły też serca mieszkańców Starego Kontynentu. Sukces Chryslera jest imponujący, tym bardziej jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że marka pojawiła się na rynku, gdy konkurencja miała już ugruntowaną pozycję.

Chrysler: historia marki

Historia samochodów marki Chrysler rozpoczyna się w 1912 roku, kiedy Walter P. Chrysler – 41-letni maszynista, rozpoczął pracę w firmie Buick Motors. Po trzech latach, znalazł się na stanowisku prezesa. Jak się okazało, 7-letni związek z Buickiem był ledwie wstępem do wielkiej kariery utalentowanego Amerykanina.

W 1921 roku Chrysler przekonał zarząd Maxwell Motor Company do oddania firmy w jego ręce. Jako przewodniczący rady nadzorczej przejął większość udziału w przedsiębiorstwie i rozpoczął produkcję własnych samochodów. Po trzech latach, zaprezentowano światu model Chrysler Six. Samochód znalazł niema 33 tysięcy nabywców, stając się w ten sposób rynkowym przebojem. W 1927 roku firma przyjęła nazwę Chrysler Corporation. 

Firma już na początku swojej działalności wytwarzała samochody na masową skalę. W 1936 roku firma Waltera P. Chryslera stała się drugim co do wielkości producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych. Za sukcesem marki stał nie tylko bardzo wysoki poziom rozwiązań technologicznych, ale także mądre posunięcia biznesowe.

W 1928 roku, na rynek wkroczyła marka Plymouth, oferująca auta bardziej przystępne cenowo, dedykowane mniej zamożnym Amerykanom. W roku 1930, przedsiębiorstwo przejęło dwie marki – Dodge oraz DeSoto. Tym ruchem Chrysler jasno dał do zrozumienia, że celuje w największego giganta – koncern General Motors.

W 1934 roku na rynku pojawiła się seria Airflow. Auta z tym oznaczeniem cechowały się wyjątkowo nowoczesną stylistyką. Futurystyczna, jak na tamte czasy, linia nadwozia wynikała z uwarunkowań konstrukcyjnych – Airflow to pierwsze samochody Chryslera, zaprojektowane w tunelu aerodynamicznym. 

Przedsiębiorstwo Waltera P. Chryslera, mimo znacznego poziomu zaawansowania, przez cały czas pozostawało nieco w cieni Forda i General Motors, aż do lat 60., kiedy firma wprowadziła na rynek samochody oparte o konstrukcję unibody, wykorzystującą specjalną sztywną ramę.   

Kolejnym ciosem wymierzonym w konkurencję miał być debiut modelu Barracuda. W 1964 roku, na rynku pojawiła się nowa klasa samochodów – pony cars. Auta tego typu miały charakteryzować się kompaktowymi (jak na amerykańskie realia) wymiarami, niebanalna stylistyką i sportowymi możliwościami. Pierwszym przedstawicielem segmentu miał być Ford Mustang. Barracuda zadebiutowała dwa tygodnie wcześniej. Niestety, plan zdominowania segmentu nie powiódł się – Barracuda przegrała z Mustangiem wyścig o serca klientów.

W latach 60. Chrysler przypuścił ekspansję na rynek europejski. Na rynku brytyjskim powstała spółka British Rootes Group, we Francji firma rozpoczęła współpracę z marką Simca, a w Hiszpanii – z firmą Barrieros (w 1969 roku Chrysler przejął całkowitą kontrolę nad przedsiębiorstwem). Żadna z tych firm nie przynosiła jednak oczekiwanych zysków, co sprawiło, że trafiły do nowych nabywców. 

Nie był to jednak koniec zagranicznej przygody amerykańskiego producenta. W latach 70., firma rozpoczęła współpracę przy produkcji samochodów marki Talbot. Firma utworzyła oddział w Australii. W historii firmy pojawiła się też współpraca z Mitsubishi. Także w tym przypadku, efekty były dalekie od oczekiwanych.

Zagraniczny sukces pojawił się dopiero w latach 90, kiedy na Starym Kontynencie pojawił się Jeep. W 1987 roku doszło do przejęcia marki AMC, która miała być podmiotem odpowiedzialnym za dystrybucję terenowych pojazdów. Na początku lat 90., w Austrii rozpoczęła się produkcja Jeepa. Tym razem, udało się. Amerykańskie maszyny o wybitnych zdolnościach terenowych idealnie wpisały się w gust Europejczyków. 

Podczas gdy Chrysler nie ustawał w działaniach, mających zapewnić mu jeszcze większe powodzenie w Europie, koncern Daimler-Benz planował ofensywę na rynek amerykański. Wspólne interesy obu firm sprawiły, że w 1998 roku powstał koncern DaimlerChrysler.  Od 2011 roku, firma znajduje się w rękach koncernu Fiat.

 

Chrysler: modele

Jakimi samochodami zasłynął Chrysler? Wszystkie modele amerykańskiego producenta były na swój sposób wspaniałe, ale w historii najwyraźniej zapisały się następujące maszyny:

Chrysler Airflow – pierwszy model testowany w tunelu aerodynamicznym, którego nadwozie miało stawiac możliwie najmniejszy opór powietrza,

Chrysler Turbine Car – model napędzany turbiną gazową. Był cichy, szybki i idealnie wpisywał się w konwencję lat 50. i 60., kiedy w Stanach ludzie żyli wielkim wyścigiem kosmicznym,

Chrysler 300 – protoplasta wszystkich muscle carów. Praktycznie, była to wyścigówka NASCAR, dopuszczona do ruchu i wyposażona we wszelkie udogodnienia, uprzyjemniające jazdę. Model ten był napędzany silnikiem 5.4 V8, dysponującym mocą 355 KM. Taka wartość nawet dziś robi wrażenie,

Chrysler Voyager – mówiąc o najciekawszych modelach amerykańskiego producenta, nie sposób pominąć samochodu, który rozpoczął erę minivanów. Chrysler Voyager to pierwszy tego typu model na świecie. W zamierzeniu, miał łączyć niewielkie rozmiary (na rynku amerykańskim, samochód o długości 4,8 metra uchodzi za niewielki), funkcjonalne wnętrze i atrakcyjną cenę. Udało się. Voyager to jeden z największych hitów sprzedażowych Chryslera.

Obecnie w ofercie Chryslera trudno szukać modeli wywołujących szybsze bicie serca. Logo marki sygnuje trzy modele:

Chrysler 300 – produkowana od 2004 roku limuzyna klasy wyższej,

Chrysler Voyager – dobrze znany minivan,

Chrysler Pacyfica – crossover, łączący cechy minivana i SUV-a.

 

Po finezyjnych modelach, jak choćby PT Cruiser czy Prowler (który po likwidacji marki Plymuth był sprzedawany jako Chrysler), luksusowym SUV-ie Aspen czy luksusowej limuzynie Concorde, nie pozostał już ślad. Znacznie bogatszą ofertę przedstawiają inne marki koncernu, jak choćby Jeep i Dodge.

Bez wątpienia, to nie ten sam producent, co dawny Chrysler. Wszystkie modele marki można zliczyć na palcach jednej ręki, a i tak pozostanie kilka wolnych.

 

Chrysler: zalety i wady

Mówiąc samochód Chrysler, większość osób ma przed oczami przestronnego minivana i to właśnie jest największa zaleta amerykańskich samochodów. W Stanach Zjednoczonych stawia się na przestrzeń i wyraźnie czuć to w modelach Voyager i Pacyfica. Dodatkowo, po stronie plusów należy zapisać funkcjonalne rozwiązania – we wnętrzu tych samochodów nie brakuje uchwytów na napoje i schowków. Kolejna zaleta, to komfort podróżowania. Zawieszenie amerykańskich aut jest strojone tak, aby przewieźć kierowcę i pasażerów z jednego wybrzeża na drugie, bez cienia zmęczenia.

Jeżeli mowa o modelu 300, jego olbrzymią zaletą jest monumentalna stylistyka, całkowicie odmienna od tego, co prezentują europejscy konkurenci. Konstrukcja samochodu nie jest tak zaawansowana, jak w przypadku limuzyn ze Starego Kontynentu, jednak jest to spora zaleta – z serwisowaniem i naprawianiem Chryslera nie ma najmniejszych problemów.

Największe wady samochodów Chrysler, jak na ironię, wynikają z ich zalet. Komfortowe zawieszenie zapewnia wygodną podróż, jednak pod względem właściwości jezdnych, Chryslery wyraźnie odstają od europejskiej konkurencji. Próżno szukać tu precyzji i świetnej przyczepności. Rozczarowane poczują się też osoby, które w samochodzie szukają najnowszych zdobyczy przemysłu motoryzacyjnego. 

 

Ile kosztuje Chrysler?

Obecnie, Chrysler nie ma oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce. W Stanach Zjednoczonych, ceny modelu Voyager zaczynają się od ok. 34 tys. dolarów. Za model Pacyfica trzeba zapłacić zbliżoną kwotę. Najtańszym modelem w ofercie jest Chrysler 300, kosztujący ok. 30 tys. dolarów.

 

Nowy Chrysler

Nowy Chrysler to propozycja dla osób, które chcą wyróżnić się w tłumie aut, najpopularniejszych na rynku polskim, zwłaszcza modeli sygnowanych niemieckimi markami. Minivany amerykańskiego producenta są też stworzone dla dużych rodzin – w maksymalnej konfiguracji, mogą przewieźć aż 8 osób.