W oświadczeniu opublikowanym przez Autorita Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) stwierdzono, że firma Apple od lat reklamuje iPhony jako wodoodporne, ale nie wyjaśnia przy tym, że owa wodoodporność dotyczy jedynie bardzo określonych warunków.

AGCM twierdzi, że niektóre modele iPhone'a nie przeszły testu zanurzeniowego i przy 30-minutowym zanurzeniu na głębokości 4 metrów nie okazały się wodoszczelne, jak zapewniał producent (w zależności od modelu). Co ciekawe włoska agencja podała, że zapewnienia Apple w kwestii odporności smartfonów na zanurzenie okazały się prawdziwe w przypadku testów kontrolowanych laboratoryjnie, z użyciem czystej wody. W rzeczywistych, naturalnych warunkach, te właściwości się nie potwierdziły.

„Z przekazu producenta nie wynika jasno, że tę właściwość można znaleźć tylko w określonych warunkach. Na przykład podczas specyficznych i kontrolowanych testów laboratoryjnych z użyciem statycznej i czystej wody, a nie w normalnych warunkach użytkowania urządzeń przez konsumentów” - wyjaśnia AGCM.

Według AGCM twierdzenia Apple obejmują kilka generacji iPhone’ów, w tym linii iPhone 8 i iPhone 11.

Włoski urząd określił również praktykę Apple, polegającą na nieuwzględnianiu gwarancji iPhone'ów na skutek zalania wodą, jako „agresywną”. Firma jest również oskarżana o to, że nie zapewnia wsparcia klientom, gdy ich iPhone'y zostały uszkodzone przez wodę lub inne płyny, wbrew informacji gwarancyjnej.

Apple nie odniosło się oficjalnie do decyzji włoskiego urzędu, jednak jak zauważa m.in. serwis Cnet.com, firma od dawna odradza pływanie czy kąpiele z iPhone’m, mimo zapewnień o wodoszczelności. Często ta klauzula zawarta jest drobnym drukiem w karcie informacyjnej produktu.

To nie pierwszy raz, gdy Apple popadło w konflikt z włoskim organem ds. konkurencji. W 2018 roku AGCM ukarało Apple grzywną w wysokości 5 milionów euro za udostępnianie użytkownikom aktualizacji oprogramowania, która znacznie obniżała wydajność sprzętu. Takie celowe „postarzanie” iPhone’ów miało na celu nakłonienie użytkowników do zakupu nowszego modelu.