Aston Martin: historia marki

Aston Martin rozpoczyna swoją historię w 1913 roku, kiedy Lionel Martin i Robert Bamford postanowili założyć firmę o nazwie Bamford & Martin Limited. Dwaj dżentelmeni zaczynali od sprzedaży samochodów marki Singer. Lionel Martin wykazywał duże zainteresowanie sportem motorowym. Swoją pasję realizował, startując w wyścigach, rozgrywanych na wzgórzu Aston Hill, w pobliżu niewielkiego miasta Aston Clinton. 

Singery nie były maszynami właściwymi do wyścigów. Obaj panowie wpadli zatem na pomysł budowy własnych samochodów, które mogłyby podjąć rywalizację nie tylko w wymagających warunkach wyścigów górskich. Produkcja rozpoczęła się w Londynie, a nowa firma została nazwana Aston Martin. 

Pierwszy samochód nowej marki zadebiutował 1915 roku. Auto bazowało na podwoziu Isotty-Fraschini. Pod maskę trafiła czterocylindrowa jednostka napędowa Coventry-Simplex. Nigdy jednak nie doszło do seryjnej produkcji, na co wpływ miał wybuch I wojny światowej.

Gdy działania wojenne dobiegły końca, przedsiębiorstwo przeniosło się do Kensington. W 1920 roku pokład opuścił jeden z założycieli – Robert Bamford. Finanse firmy nie miały się najlepiej. Brytyjskie przedsiębiorstwo było bliskie bankructwa, jednak w 1922 roku, dzięki pomocy hrabiego Louisa Zborowskiego, który był wielkim miłośnikiem motoryzacji, firma Aston Martin "stanęła na nogi", jednak niebawem, pojawiły się kolejne problemy.

W 1924 roku, przed firmą ponownie pojawiło się widmo upadku. Marka znalazła się w posiadaniu arystokratycznej rodziny Charnwood. Nowi właściciele zmienili jej nazwę na Aston Martin Motors. W tym czasie, firmę opuścił drugi z założycieli – Lionel Martin. Był to początek wielkich zawirowań.

W kolejnych latach przedsiębiorstwo kilkukrotnie zmieniało właścicieli. W 1936 roku właścicielem marki był Arthur Sutherland. Pod jego kierownictwem firma miała wypłynąć na szerokie wody, pojawił się pomysł rozpoczęcia samochodów drogowych. Na drodze rozwojowi przedsiębiorstwa ponownie stanęła wojna. Jak wiele innych firm, Aston Martin musiał ukierunkować swoją produkcję na potrzeby wojska (fabryka firmy wytwarzała podzespoły samolotów).