Hakowanie autonomicznych samochodów – ryzyko czy realna groźba?

Autonomiczne samochody, zapowiadane jako przyszłość transportu, stają przed nowym wyzwaniem: cyberatakami. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji są one coraz częstszym celem dla hakerów. Czy można się przed nimi bronić?
Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Autonomiczne samochody, które polegają na sztucznej inteligencji (AI) do nawigacji, są połączone z rozbudowanymi systemami cyfrowymi, takimi jak GPS, radary, lidary czy sieci komunikacyjne. Podczas gdy producenci samochodów i inżynierowie AI koncentrują się na doskonaleniu technologii jazdy, kwestia ochrony przed cyberatakami nie zawsze otrzymuje odpowiednią uwagę. Naukowcy z University of Buffalo wskazują, że hakerzy bez problemu mogą włamać się do samochodów autonomicznych, np. sprawiając, że pojazd stanie się niewidoczny dla systemów radarowych.

Czytaj też: Elektromagowie zaraz rzeczywiście będą magami. Ich elektryczne samochody zasili “energia z powietrza”

Prof. Chunming Qiao z University of Buffalo mówi:

Choć dziś nadal są nowością, pojazdy autonomiczne są gotowe stać się dominującą formą transportu w niedalekiej przyszłości. W związku z tym musimy zapewnić, że systemy technologiczne napędzające te pojazdy, zwłaszcza modele sztucznej inteligencji, są zabezpieczone przed działaniami hakerów.

Autonomiczne samochody a ataki hakerów – jaka jest prawda?

Cyberataki mogą mieć różnorodne formy, od przejęcia kontroli nad pojazdem, poprzez zakłócenie komunikacji, aż po manipulację danymi z czujników. Naukowcy ostrzegają, że hakerzy mogą wywołać chaos na drogach, zmieniając trasy pojazdów lub uniemożliwiając im rozpoznanie zagrożeń na drodze. W niektórych przypadkach atak może sprawić, że samochód stanie się “ślepy” na otoczenie, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji, w tym kolizji.

Czytaj też: Hyundai pokazuje samochód rodem z “Cyberpunka 2077”. Aż zachciało mi się znowu pograć

Przez ostatnie trzy lata zespół prof. Qiao przeprowadzał szereg testów autonomicznego pojazdu na kampusie University of Buffalo. W jednym z nich uczeni użyli drukarek 3D i folii metalowych do wytworzenia obiektów o określonych kształtach geometrycznych, które nazwali “maskami kafelkowymi”. Umieszczając dwie z nich na pojeździe, odkryli, że mogą one wprowadzić w błąd modele AI i sprawić, że pojazd zniknie z radaru.

Naukowcy użyli drukarek 3D i folii metalowych do wytworzenia obiektów o określonych kształtach geometrycznych, które można było strategicznie umieścić na pojeździe, sprawiając, że zniknął on z radarów /Fot. University of Buffalo

Dr Yi Zhu z University of Buffalo dodaje:

W autonomicznej jeździe radar milimetrowy (fal milimetrowych) stał się szeroko stosowany do wykrywania obiektów, ponieważ jest bardziej niezawodny i dokładny w deszczu, mgle i przy słabym oświetleniu niż wiele kamer. Jednak radar można zhakować zarówno cyfrowo, jak i ręcznie.

Trzeba także pamiętać, że chociaż AI może przetwarzać mnóstwo informacji, może się również mylić i podawać nieprawidłowe informacje, jeśli otrzyma specjalne instrukcje, do których nie została wyszkolona. Przykład? Załóżmy, że mamy zdjęcie kota, a AI może poprawnie zidentyfikować, że to kot. Wystarczy jednak tylko nieznacznie zmienić kilka pikseli na obrazie, a AI pomyśli, że widzi nie kota, a psa. To jest sztandarowy przykład wrogiej AI. Potencjalni atakujący mogliby potajemnie umieścić wrogi obiekt w pojeździe, zanim kierowca rozpocznie podróż, tymczasowo zaparkuje lub zatrzyma się na światłach. Mogliby nawet umieścić obiekt w czymś, co nosi pieszy, np. w plecaku, skutecznie usuwając wykrycie tego pieszego.

Autonomiczny sedan Lincoln MKZ to jeden z pojazdów, których naukowcy użyli do testowania podatności na cyberataki /Fot. University of Buffalo

Naukowcy opracowują metody zwiększające odporność autonomicznych samochodów na cyberataki. Jednym z ich głównych celów jest zintegrowanie zaawansowanych mechanizmów detekcji zagrożeń, które będą monitorować i analizować potencjalne próby naruszenia systemów autonomicznych. Naukowcy pracują także nad rozwojem zabezpieczeń w postaci tzw. plastrów bezpieczeństwa, które mogą być natychmiastowo wdrożone w przypadku wykrycia luki.

Chociaż wizja autonomicznych samochodów jako bezpiecznych, ekologicznych i wygodnych środków transportu pozostaje atrakcyjna, konieczne jest, aby producenci oraz regulatorzy na całym świecie inwestowali więcej czasu i zasobów w kwestie cyberbezpieczeństwa. Rządy, we współpracy z branżą technologiczną, muszą stworzyć odpowiednie regulacje i standardy, które zapobiegną potencjalnym atakom hakerskim. Na horyzoncie pojawiają się inicjatywy mające na celu wprowadzenie obowiązkowych testów cyberodporności dla pojazdów autonomicznych. Jednak badania naukowców z University of Buffalo sugerują, że jest jeszcze wiele do zrobienia, a ochrona przed hakerami musi być priorytetem na każdym etapie projektowania autonomicznych pojazdów.