Bankowość mobilna dla małych przedsiębiorstw

Wszystkie firmy mają rachunki bankowe, a łatwość dostępu do środków firmowych w każdym miejscu gwarantują aplikacje mobilne banku. Czym tak naprawdę są? Jakie są ich zalety i wady? Poniżej po kolei omówimy te użyteczne narzędzia kontaktu z bankiem.

Czym jest aplikacja bankowa

Aplikacja bankowa jest uproszczoną wersją bankowości internetowej. Strony w aplikacji są zmodyfikowane w sposób umożliwiający łatwe i szybkie wyświetlanie na urządzeniu mobilnym np. na smartfonie. Grafika kolorystycznie jest tożsama ze stroną internetową, ale jest znacznie uproszczona – nie może stanowić obciążenia dla przepływu danych. Wszelkie funkcje uruchamiane są dotknięciem palca, więc zastosowane rozwiązania pozwalają na szybkie i proste wykonywanie standardowych operacji.

Bankowość mobilna

Bankowość mobilna gwarantuje firmom swobodę korzystania z rachunku firmowego w każdym miejscu i o każdej porze. Bank Twojej firmy jest wszędzie tam, gdzie Twój smartfon lub tablet z dostępem do internetu.

Bankowość mobilna jest narzędziem, dzięki któremu bankom łatwiej jest budować dobre relacje z klientem. Banki chętnie rozwijają aplikacje mobilne, wprowadzając, co raz to nowe rozwiązania ułatwiające korzystanie.

Aplikacje mobilne w bankach są obecnie standardem. Większość banków oferuje przedsiębiorcom dedykowane aplikacje bankowości mobilnej. O ich znaczeniu świadczy fakt, że często właśnie funkcjonalność bankowości mobilnej decyduje o wyborze konkretnego banku.

Banki przygotowują swoje aplikacje mobilne dla kilku systemów operacyjnych – zazwyczaj to Android, iOS oraz Windows.

Mobilna bankowość dla małych i średnich firm

Aplikację mobilną można przetestować na swoim urządzeniu jeszcze przed podpisaniem umowy z bankiem. Wystarczy ją zainstalować na smartfonie, skorzystać z opcji demo i sprawdzić czy można zrealizować wybrane operacje.

Wszystkie aplikacje mobilnej bankowości dla małych i średnich firm zawierają standardową listę operacji – zawsze umożliwiają:

  • przeglądanie listy rachunków, kart i lokat;
  • realizację przelewów pomiędzy własnymi rachunkami;
  • zlecenie przelewu do zewnętrznego odbiorcy
  • zlecenie przelewu do odbiorcy wcześniej zdefiniowanego (kontrahenta, ZUS,US);
  • wyświetlenie salda rachunku oraz historii operacji;
  • wyszukanie najbliższych oddziałów i bankomatów;
  • łatwy kontakt z infolinią.

Banki oferują również szereg opcji dodatkowych – ich zakresy różnią się między sobą, a warto je poznać, bo zazwyczaj są decydujące dla przydatności aplikacji w zarządzaniu rachunkiem firmowym.

Dodatkowe funkcjonalności aplikacji mobilnych mogą obejmować:

  • przygotowywanie zleceń do autoryzacji przez innych użytkowników;
  • obsługę rachunków kilku firm za pomocą jednej aplikacji bez logowania się na konkretne rachunki;
  • przeglądanie i autoryzacja zleceń przygotowanych przez innych użytkowników;
  • możliwość autoryzacji pakietów zleceń (np. wynagrodzeń);
  • zastosowanie autoryzacji zleceń przez kilka uprawnionych osób łącznie (autoryzacja wieloosobowa);
  • zakładanie i zrywanie lokat;
  • dostęp do sprawdzania aktualnych kursów walut;
  • zlecanie transakcji walutowych,
  • zlecanie przelewów z datą przyszłą;
  • definiowania stałych zleceń;
  • dodatkowe serwisy informacyjne;
  • możliwość składania wniosków o nowe produkty firmowe.

Bankowość mobilna – funkcje dedykowane

W aplikacji mobilnej firmy znajdą kilka rozwiązań, których nie umożliwia tradycyjna bankowość internetowa, a mianowicie:

  • dokonywanie płatności za pomocą skanu kodu QR;
  • wyszukiwanie wybranych placówek, bankomatów lub instytucji współpracujących z bankiem – dzięki lokalizacji w telefonie;
  • generowanie kodu BLIK, pozwalającego na płatności telefonem bez użycia karty.

Mobilna bankowość – zalety

Duży zakres funkcjonalności i nieograniczony dostęp do rachunków firmowych to podstawowe zalety aplikacji bankowości mobilnej. Trzeba również zwrócić uwagę na coraz wyższy poziom zabezpieczeń oraz ciągłe rozwijanie aplikacji. Banki udoskonalają je na bieżąco, eliminując zastrzeżenia zgłaszanie przez Klientów. Korzystając z aplikacji bankowej, Klient ma możliwość swobodnego wykonania operacji, a sam system ma funkcjonować coraz szybciej i łatwiej dla użytkownika.

Aplikacje mobilne i ich wady

Niektóre aplikacje nie mają wielu opcji dodatkowych i wskutek tego, nie wszystkie operacje mogą być wykonane z poziomu smartfona i wymagają użycia standardowego komputera. Nawet, jeśli katalog dodatkowych opcji jest szeroki, niektóre z nich (rzadko używane przez Klientów) bywają zbyt skomplikowane w obsłudze i trudno je obsłużyć za pomocą urządzenia mobilnego.

Odrębna kwestią jest bezpieczeństwo samych systemów – banki wprawdzie przykładają wielką wagę do zabezpieczeń aplikacji, ale często sami klienci instalują na swoich telefonach złośliwe oprogramowanie, umożliwiające na dostęp do środków osobom nieuprawnionym.

Bezpieczne korzystanie z mobilnych aplikacji bankowych wymaga więcej uwagi ze strony użytkownika, ponieważ warunki korzystania (na zewnątrz, poza firmą) działają rozpraszająco i łatwiej można popełnić błąd (np. wpisać nieprawidłowy numer rachunku odbiorcy).