Bieguny Ziemi odwrócą się szybciej niż sądzimy

Dane satelitarne wskazują, że pole magnetyczne Ziemi słabnie w zastraszającym tempie. W ciągu naszego życia “góra” być może jeszcze stanie się “dołem”.

Jakby to było, gdybyśmy pewnego dnia obudzili się i spostrzegli, że wszystkie kompasy zamiast północy, wskazują południe? Wiele osób sądziło, że do przebiegunowania Ziemi dojdzie, gdy skończy się kalendarz Majów. Wtedy się to nie zdarzyło, jednak nowe dane wskazują, że bieguny naszej planety mogą odwrócić się w ciągu najbliższych stu lat.

Dane satelitarne zebrane przez naukowców z Włoch, Francji oraz Uniwersytetów Columbia i California, Berkeley wskazują, że ostatnie odwrócenie biegunów Ziemi miało miejsce ok. 786 tys. lat temu i trwało całe stulecie. Takie zjawisko poprzedza okres gwałtownego osłabienia pola magnetycznego. Dane potwierdzają, że doświadczamy go właśnie teraz.

Specjaliści uspokajają, że przebiegunowanie Ziemi nie jest powodem do obaw. Część naukowców twierdzi, że może mieć to wpływ na sieci elektryczne. Inni są zdania, że w czasie bardzo niskiego lub zerowego pola magnetycznego może wzrosnąć liczba zachorowań na nowotwory. – Odwrócenie biegunów to reguła, a nie wyjątek. A w historii naszej planety dochodziło do nich już nie raz- – podkreśla Amerykańska Agencja Kosmiczna NASA. – Przebiegunowanie może być z pewnością dobrym czasem dla producentów kompasów – żartują specjaliści NASA.