Stres, zmęczenie, rutyna, pośpiech wpływają niekorzystnie na naszą sprawność seksualną. Problemy w sferze intymnej z kolei przekładają się na kondycję psychiczną i samopoczucie. Nie jest łatwo znaleźć wyjście z błędnego koła. Czy jesteśmy w stanie poradzić sobie z własnymi myślami i kompleksami?

Badanie Permen: psychologiczno-emocjonalne podłoże problemów z erekcją

Natłok terminów i codziennych obowiązków odbija się na zdrowiu i psychice. Napięcie emocjonalne, stres i przemęczenie to złożone podłoże psychologiczno-emocjonalne niedyspozycji łóżkowych. O przyczyny problemów z erekcją zapytano grupę mężczyzn, których dotyczy ten problem. Badanie zostało przeprowadzone przez Millward Brown na zlecenie producenta suplementu diety Permen [1]. Wśród przyczyn kłopotów z potencją respondenci najczęściej wskazywali stres (51%), przemęczenie (47%), osłabienie (27%). Co ciekawe, 14% respondentów stwierdziło, że trudna sytuacja zawodowa ma negatywny wpływ na ich sprawność seksualną. Bez wątpienia styl życia i kondycja psychiczna przekładają się na nasze życie intymne. Ale też nie można zapominać, że nasza seksualna aktywność w dużym stopniu determinuje to, jak postrzegamy samych siebie i jak funkcjonujemy w życiu zawodowym i prywatnym.

Błędne koło, czyli psychologiczne skutki problemów z erekcją

Uruchamia się mechanizm błędnego koła, w którym kłopoty z erekcją stają się jednocześnie przyczyną i efektem napięcia emocjonalnego. Jak to działa? Otóż ciągłe obciążenie powoduje nadmierne wytwarzanie prolaktyny, hormonu odpowiedzialnego za spadek poziomu dopaminy, co w efekcie wpływa na zmniejszenie pociągu seksualnego. Z kolei niepowodzenia podczas kontaktów seksualnych mogą uruchomić wytwarzanie adrenaliny, a ta działa obkurczająco na ciała jamiste. Problemy z erekcją czy też brak satysfakcji z życia seksualnego mogą mieć w dalszej perspektywie destrukcyjny wpływ na męską psychikę oraz na relacje w związku.

Instytut Millward Brown w badaniu przeprowadzonym na zlecenie producenta suplementu diety Permen zapytał mężczyzn właśnie o skutki odczuwanych problemów z erekcją [2]. Aż 33% respondentów wskazało na „gorsze samopoczucie na co dzień”, 30% na „brak pewności siebie”, a 28% na „obniżone poczucie własnej wartości”. Te odpowiedzi nie pozostawiają złudzeń - brak pełnej sprawności seksualnej może zakwestionować postrzeganie samego siebie jako mężczyzny.

Niestety, psychologiczne efekty braku wzwodu i emocjonalny bagaż z nimi związany dotykają nie tylko osobę, której ten problem dotyczy, ale rzutują na relacje z partnerką. Potwierdzają to odpowiedzi respondentów badania Millward Brown dla producenta suplementu diety Permen: 21% uważa problemy z potencją za przyczynę konfliktów w związku, a aż 10% uważa, że z powodu tych problemów ich związek się rozpadł. Ukrywanie problemów, bariery psychologiczne w sytuacjach intymnego zbliżenia oraz unikanie kontaktów seksualnych – wszystko to może uruchomić wiele wątpliwości i barier psychologicznych u partnerki:

  • 24% mężczyzn biorących udział w badaniu Millward Brown dla Permen unika seksu, a 19% doświadcza unikania seksu przez partnerkę;
  • 12% badanych zdaje sobie sprawę, że problemy z potencją wywołują u partnerki spadek poczucia własnej atrakcyjności;
  • 9% spotyka się z oskarżeniami o zdradę.

Efektem takich napięć w sferze intymnych relacji z partnerką może być wycofanie się mężczyzny i całkowita utrata zainteresowania współżyciem. Niektóre partnerki starają się wówczas przejąć inicjatywę, jednak dla wielu mężczyzn utrata pozycji inicjatora (do której poczuwa się 63% badanych) może oznaczać odsunięcie własnych potrzeb spełnienia seksualnego na dalszy plan. Co robić? Jak postępować, kiedy problem rodzi się w głowie i uruchamia lawinę emocji i barier psychologicznych? Jak znaleźć wyjście z błędnego koła?

Wyjście na prostą

Najważniejsze jest dostrzeżenie problemu i znalezienie najkrótszej drogi do jego rozwiązania. Nie zawsze rozwiązaniem są radykalne zmiany, często wystarczy cierpliwość i konsekwencja w codziennej poprawie nawyków. Specjaliści określają takie postępowanie metodą „małych kroków”.

Pierwszy krok to odnalezienie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym - kluczowa zasada w walce z codziennym stresem. Stawianie sobie osiągalnych celów i konsekwentna ich realizacja to najkrótsza droga do osiągnięcia tej równowagi. Niezwykle cenna jest umiejętność podarowania sobie chwili relaksu w natłoku obowiązków i na przekór presji czasu. To niezwykle trudne zadanie, wymaga zdystansowania się od codzienności i wsłuchania we własne potrzeby.

Drugi krok to praca nad poprawą relacji z bliskimi osobami, zwłaszcza z partnerką. Wedle badania „Ocena Populacji Mężczyzn z Zaburzeniami Erekcji” tylko co trzeci cierpiący na zaburzenia erekcji potrafi poruszyć ze swoją partnerką ten temat [3]. W łóżku nie ma miejsca na tabu. Tylko szczera rozmowa i wzajemne zrozumienie mogą oczyścić atmosferę, zniwelować stres i przywrócić obopólną chęć do współżycia.

Trzeci krok - zmiana diety oraz trybu życia. Bieganie, pływanie, jazda na rowerze, czy nawet intensywne spacery poprawiają ukrwienie całego ciała, a zdrowa sylwetka pozytywnie wpłynie na samoocenę. Dieta bogata w białka z ryb czy żen-szeń wspomaga męską potencję, należy jednak unikać soi ze względu na wysoką zawartość estrogenu. Uzupełnieniem diety mogą być suplementy, które podbudowują męską pewność siebie. Potwierdzone naukowo korzystne działanie wspomnianego żeń-szenia można wspomóc preparatami zawierającymi buzdyganek naziemny (Tribulus terrestris). Zwróćmy uwagę na suplementy takie jak Permen King, który dodatkowo zawiera L-argininę, która odgrywa w organizmie kluczową rolę w regulacji krążenia krwi, głównie dzięki wpływowi na ściany naczyń krwionośnych.[4] Gdy już postawimy pierwsze kroki, kolejne powinny przyjść naturalnie. Spokój, pozytywne nastawienie i konsekwencja to klucze do odzyskania równowagi psychicznej oraz sprawności seksualnej. Nie należy jednak ignorować medycznego wymiaru problemów z erekcją. W dojrzałym wieku mogą oznaczać pierwsze symptomy wielu groźnych chorób, takich jak cukrzyca czy rozrost stercza (gruczołu krokowego). Dlatego jeśli mimo dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego pojawiają się problemy ze wzwodem, należy wykonać „duży krok” i udać się do odpowiedniego lekarza.

Pamiętajmy, że istnieją metody na poprawę jakości współżycia, a przy ich odpowiednim zastosowaniu, problemy z erekcją mogą zostać wyeliminowane w 90% przypadków [5]. Seks powinien być zwieńczeniem bliskich relacji i źródłem dobrego samopoczucia, nie stresu i konfliktów.


[1] Badania Millward Brown dla Permen – dane ilościowe.

[2] Badania Millward Brown dla Permen – dane ilościowe.

[3] Dane dotyczące wyleczalności za: Program Oceny Populacji Mężczyzn z Zaburzeniami Erekcji. Protokół dostępu: http://www.chirurg.pl/publikacje/7152.

[4] Dane na temat l-argininy: Stanislavov R, et al. J Sex Marital Ther. 2003 May-Jun;29(3):207-13.

[5] Dane dotyczące wyleczalności za: Program Oceny Populacji Mężczyzn z Zaburzeniami Erekcji. Protokół dostępu: http://www.chirurg.pl/publikacje/7152.