Do Polski już w przyszłym miesiącu trafi 1200 takich butelek. Łącznie w całej Europie będzie ich 8000, a wśród innych nacji biorących udział w eksperymencie znajdą się Duńczycy, Szwedzi, Norwegowie, Finowie, Brytyjczycy, Niemcy oraz Francuzi. Testy na tak szeroką skalę pozwolą Grupie Carlsberg zebrać informacje na temat doświadczeń konsumentów z Fibre Bottle. Wyniki posłużą natomiast do opracowania finalnego opakowania nowej generacji.
Fibre Bottle trafi łącznie do ośmiu krajów Europy
Kluczem do sukcesu w czasie prac nad Fibre Bottle było opracowanie jej wewnętrznej wyściółki z polimeru PEF pochodzenia roślinnego. Za innowację jest odpowiedzialna firma Avantium, która wytwarza PEF w całości z surowców naturalnych. Jest on kompatybilny z systemami recyklingu tworzyw sztucznych i może też ulec degradacji w przyrodzie, jeśli nie trafi do obróbki. Poza tym świetnie sprawdza się w roli bariery pomiędzy obudową z włókna drzewnego, chroniąc piwo – jego smak i nagazowanie – lepiej niż konwencjonalne opakowania PET.
Zewnętrzna powłoka Fibre Bottle jest organiczna, składa się z włókien drzewnych i posiada właściwości izolacyjne, dzięki którym piwo jest dłużej zimne w porównaniu z puszkami i szklanymi butelkami. Jedynym nieorganicznym elementem jest w całej konstrukcji kapsel. Z kolei znajdujące się w środku piwo powstało we współpracy z dostawcą słodu jęczmiennego, firmą Soufflet.
Jeśli chodzi o praktyczne zalety płynące z wykorzystywania takich rozwiązań, to wśród pozytywów można z pewnością wymienić niższe emisje dwutlenku węgla aniżeli w przypadku szklanych butelek. Docelowo Grupa Carlsberg chciałaby obniżyć emisje aż o 80% względem tych związanych z cyklem życia szklanej, jednorazowej butelki. Jednocześnie przedstawiciele firmy dodają, że Fibre Bottle nie zastąpi, lecz uzupełni istniejące już opcje w postaci szklanych butelek i puszek.
Badanie śladu węglowego dla Carlsberg Polska pokazuje, że opakowania odpowiadają za znaczącą jego część. Dlatego każdy nowy projekt w tym obszarze, taki jak Fibre Bottle, redukujący ilość CO2 jest bardzo ważny.wyjaśnia Beata Ptaszyńska-Jedynak z Carlsberg Polska
Działania grupy Carlsberg o ekologicznym podłożu
Jak dodaje Ptaszyńska-Jedynak, grupa nie zatrzymuje się w tego typu działaniach: na przykład dzięki poprawie efektywności zwrotu opakowań w 2021 roku udało się jej ograniczyć emisje dwutlenku węgla o 400 ton. Z kolei w wyniku stopniowego, prowadzonego od 2017 roku zmniejszania grubości szkła w butelkach zwrotnych, na koniec ubiegłego roku udało się zaoszczędzić 4587 ton tego surowca. Dane te dotyczą rynku polskiego.