Choć historia zna wielu naukowców, którzy mieli także talenty artystyczne, badaczy najczęściej uważamy za ludzi skupionych na pracy i trochę nudnych. Nic bardziej błędnego. Przekonałem się o tym m.in. podczas wizyty w CERN-ie. Moim przewodnikiem po tej naukowej świątyni był polski uczony dr Piotr Traczyk. Nie tylko bardzo przystępnie opowiadał o badaniach i pokazywał zakamarki Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC), ale też okazał się być utalentowanym muzykiem, znanym jako Traq. Wystarczy zajrzeć na jego kanał YouTube, by przekonać się o tym, co fizyk może zrobić z gitarą ;)

Nic więc dziwnego, że to właśnie dr Traczyk wyreżyserował wideo LHChamber Music, które uświetniło obchody 60. rocznicy działania CERN-u. Ten projekt to fascynujące połączenie nauki i sztuki. Fizyk i muzyk Domenico Vicinanza dokonał tzw. sonifikacji. Przetworzył dane z eksperymentów prowadzonych w LHC, które potwierdzały istnienie bozonu Higgsa na utwór muzyczny. Wykonało go siedmiu muzyków - wszyscy to badacze pracujący na co dzień w CERN-ie! - którzy grali swoje partie m.in. w centrum kontroli LHC czy w pobliżu ukrytych pod ziemią detektorów cząstek elementarnych. Oczywiście wśród wykonawców był dr Traczyk, choć tym razem grał na gitarze klasycznie, a nie rockowo.

Efekt? Zobaczcie sami :) Te 12 minut warto obejrzeć do końca!

Do poczytania: