Cukrzyca pokonana! Chińscy naukowcy użyli przełomowej terapii komórkowej

Mimo naszej całkiem dużej wiedzy i zaawansowanych metod terapeutycznych, cukrzyca pozostaje chorobą nieuleczalną. Wkrótce może się to zmienić, bo w Chinach po raz pierwszy w historii wykorzystano terapię komórkową do wyleczenia 59-letniego pacjenta.
Cukrzyca wymaga stałego monitorowania poziomu glukozy we krwi /Fot. Freepik

Cukrzyca dotyka 422 mln ludzi na całym świecie, z czego blisko 180 mln stanowią osoby, które żyją z nią nieświadomie. A właśnie odpowiednia diagnostyka jest ważna, bo chociaż choroby nie da się całkowicie pokonać, można ją opanować.

Czytaj też: Legendarna piosenka Queen i cukrzyca. Właśnie je ze sobą powiązano

South China Morning Post (SCMP) donosi o pierwszym w historii wykorzystaniu terapii komórkowej do wyleczenia z cukrzycy 59-letniego pacjenta. Przeszedł on eksperymentalną procedurę, obejmującą stworzenie sztucznej wersji wysepek Langerhansa, które są niezbędne do regulacji poziomu cukru we krwi. Mężczyzna, u którego przeprowadzono innowacyjny przeszczep w 2021 r., nie przyjmuje leków od 2022 r., co opisano w czasopiśmie Cell Discovery. Jak to możliwe?

Cukrzyca wreszcie pokonana, choć na razie tylko u jednej osoby

Pacjent chorował na cukrzycę typu 2 od 25 lat i prawie całkowicie utracił funkcję naturalnych komórek Langerhansa w swojej trzustce. Wymagał codziennych wielokrotnych zastrzyków insuliny, aby uniknąć śpiączki cukrzycowej, a i tak był narażony na wysokie ryzyko poważnych powikłań zdrowotnych. Coraz trudniej było mu zapanować nad chorobą.

Czytaj też: Cukrzyca w odwrocie! Uszkodzone komórki produkujące insulinę da się naprawić

Po przeszczepie komórek w lipcu 2021 r. mężczyzna był wolny od zewnętrznej insuliny przez 11 tygodni, a jego doustna dawka leków była stopniowo zmniejszana, aż do całkowitego zaprzestania jej podawania rok później. Obecnie jest wolny od zewnętrznej insuliny od 33 miesięcy.

Cukrzyca dotyka coraz więcej osób

Dr Yin Hao z Shanghai Changzheng Hospital mówi:

Badania kontrolne wykazały, że funkcja wysepek trzustkowych pacjenta została skutecznie przywrócona. Uznajemy to za wielki sukces i pierwsze wyleczenie cukrzycy przy użyciu terapii komórkowej.

Naukowcy wykorzystali i zaprogramowali komórki krwi obwodowej pacjenta, przekształcając je w “komórki zarodkowe”, zdolne do odtworzenia tkanki wysepek trzustkowych w sztucznym środowisku. Ten przełom oznacza znaczący postęp w rozwijającej się dziedzinie medycyny regeneracyjnej.

Chiny mają największą liczbę osób z cukrzycą na świecie. Według Międzynarodowej Federacji Diabetologicznej w kraju tym choruje na cukrzycę 140 mln osób, z czego około 40 mln jest zależnych od dożywotnich zastrzyków insuliny. Jeśli innowacyjna terapia komórkowa okaże się skuteczna, może uwolnić pacjentów od ciężaru przewlekłych leków, poprawić zdrowie i jakość życia oraz zmniejszyć wydatki na opiekę zdrowotną. Konieczne jest jednak przeprowadzenie badań z udziałem większej liczby pacjentów, by mieć pewność, że opracowany protokół faktycznie działa.