Czy to mobbing? “Dyrektor został posądzony, ponieważ wg pracowników ignorował ich potrzeby”

Prześladowanie, nękanie, zastraszanie, stosowanie przemocy psychicznej w miejscu pracy… Niby wiadomo, czym jest mobbing, ale jak przychodzi co do czego, wydaje nam się, że przesadzamy, a szef ma po prostu trudny charakter. Czy może jest na odwrót? Poznaj historię pewnego przypadku.
Czy to mobbing? “Dyrektor został posądzony, ponieważ wg pracowników ignorował ich potrzeby”

Do firmy doradczoszkoleniowej zgłosił się dyrektor zarządzający firmy produkcyjnej. Prosił o wsparcie w związku z podejrzeniem o mobbing, skierowanym wobec nowego dyrektora produkcji.

Zgłoszenia do związków zawodowych pochodziły od dwóch podwładnych. Przed rozpoczęciem działań dokładnie zdiagnozowaliśmy to, co się działo w organizacji. Użyliśmy do tego modelu Analizy Transakcyjnej – 5 poziomów logicznych, który pozwala znaleźć realne źródło problemów i zaplanować działania. 5 poziomów logicznych to: osoby, relacje, organizacje, kultura i energia.

Poprosiliśmy dyrektora zarządzającego, żeby wskazał, na których poziomach według niego pojawiają się problemy. Wskazał na trzy spośród nich.

Po pierwsze poziom osoby. Pracownicy produkcji, którzy zgłosili mobbing, to osoby w wieku przedemerytalnym, które przeżywały ogromny stres związany z koniecznością opanowania nowego systemu komputerowego wdrożonego przez dyrektora produkcji. Wcześniej używały komputera okazjonalnie. Nie było wątpliwości, że przeżywają stres, ponieważ miały liczne dolegliwości somatyczne, ale mówiły także o strachu przed popełnieniem błędu i trudnościach, żeby go opanować.

Po drugie poziom relacji. Nowy dyrektor produkcji został posądzony o mobbing, ponieważ według pracowników długotrwale ignorował ich potrzeby i stawiał im nierealistyczne zadania związane z szybkim opanowaniem i używaniem nowego systemu. Relacja Ja jestem OK – Ty jesteś NIE OK między pracownikami a przełożonym powodowała napięcia i dezorientację w całym zespole.

Trzeci poziom to obszar organizacji. Dyrektor zarządzający zdał sobie sprawę, że nie zadbał wystarczająco o wprowadzenie zmian nie tylko na produkcji, ale także w całej organizacji. Pomysł nowego dyrektora wydawał się tak oczywisty, że zabrakło zaplanowanego procesu, systemu szkoleń uwzględniających kompetencje pracowników oraz komunikacji w związku z wprowadzeniem nowego systemu.

Na postawie dokonanej wspólnie analizy określiliśmy kolejność i plan interwencji. Najpierw zajęliśmy się poziomem relacji, ponieważ podejrzenie o mobbing było tematem rozmów i wywoływało liczne napięcia. Dla dyrektora kluczowe było wyjaśnienie, czy do mobbingu doszło, oraz podjęcie działań, które przywrócą pozycję OK – OK. Przeprowadziliśmy indywidualne wywiady z osobami zgłaszającymi mobbing, całym zespołem i dyrektorem produkcji, ale nie stwierdziliśmy uporczywego nękania.

 

Przeprowadziliśmy w związku z tym mediacje, które zakończyły się ustaleniem jasnego kontraktu między dyrektorem produkcji a dwójką pracowników. Zostały w nim urealnione oczekiwania wobec nich. Następnie przeprowadziliśmy regulację w zespole produkcji, tak aby pracownicy mogli wyrazić swoje emocje związane z całą sytuacją. W efekcie stworzono dodatkowy kontrakt między zespołem a dyrektorem produkcji dotyczący wzajemnych relacji. W trzecim kroku zostały zaplanowane działania wobec dwójki pracowników działu pod kątem wzmocnienia ich kompetencji zawodowych. Na koniec wraz z dyrektorem zarządzającym i dyrektorem produkcji zaplanowaliśmy proces komunikacji i działań związanych z wprowadzoną zmianą, tak aby do wszystkich pracowników dotarły niezbędne informacje.

Wykorzystując 5 poziomów logicznych kierowaliśmy się dwoma zasadami. Po pierwsze dokonaliśmy diagnozy wraz z klientem, a nie zamiast niego. Dzięki temu sam mógł nadać znaczenie problemom, które dostrzega. Po drugie, w efekcie dokonanej analizy, wybraliśmy wraz z nim poziomy logiczne, na których chcemy podjąć działania oraz kolejność pracy.