Jakiś czas temu zacząłem używać nowego systemu internetowego mBanku. Zmiana była spora i trochę trwało, zanim zorientowałem się, gdzie są potrzebne mi opcje. Jednak moją największą irytację wzbudziło to, że w systemie pojawiły się jakieś odznaki i puchary, przyznawane mi za to, że korzystam z banku. Jak najszybciej wyłączyłem tę opcję - podobnie jak większość moich znajomych.

Taki trend nazywany jest powszechnie grywalizacją czy też - bardziej neutralnie - gryfikacją lub gamifikacją. Idea jest taka, że różne mniej lub bardziej codzienne czynności można uatrakcyjnić, dodając do nich elementy znane z gier: choćby takie, jak zbieranie punktów czy odznak. Jednak w przypadku mBanku okazało się to niezbyt skuteczne, co pokazuje, że nie zawsze warto zamieniać życie w grę.

Temu trendowi poświęcona była jedna z moich audycji, która pojawiła się na antenie w 2014 r. Teraz postanowiłem wrócić do tematu, by sprawdzić, jak wygląda gryfikacja w 2016 r. Opowiedzą o tym moi goście w studiu TOK FM: Karolina Kanar-Kossobudzka z Fundacji Orange, koordynatorka programu "Pracownie Orange" oraz dr hab. Adam Wierzbicki, prorektor Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

Przy okazji polecam archiwalne audycje o grach wideo, edukacji przyszłości, bezpieczeństwie drogowym, bieganiu z technologią, e-seniorach, crowdsourcingu i Pokemonach. A to krótki poradnik dla tych, którzy chcą zaprojektować własną grywalizację:

Nowego odcinka "Człowieka 2.0" możecie posłuchać 10 września po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!