Czym jest Światowy Dzień Zwierząt? Obchodzimy go 4 października

To coroczna inicjatywa zachęcająca do zmian, które sprawią, że Ziemia będzie lepszym miejscem do życia dla dzikich zwierząt. Celebrując Światowy Dzień Zwierząt chcemy rozbudzać świadomość ekologiczną i zachęcać do ochrony zwierząt.
Czym jest Światowy Dzień Zwierząt? Obchodzimy go 4 października

To dobry moment, żeby zdać sobie sprawę z tego jak nasza ekspansywna działalność wpływa na innych mieszkańców planety, oraz żeby podjąć stanowcze kroki mające na celu ochronę zagrożonych gatunków i ich siedlisk.

Jak wygląda obecnie sytuacja dzikich zwierząt?

Eksplozja globalnego handlu, wzrost populacji człowieka oraz intensywna urbanizacja drastycznie zmieniły świat oraz nasz styl życia. Wiąże się to z ogromnym kosztem dla przyrody. Szacuje się, że aż około milion gatunków roślin i zwierząt jest zagrożonych wyginięciem.

To więcej niż kiedykolwiek w historii! Liczebność kręgowców (ssaków, gadów, ptaków, płazów oraz ryb) spadła średnio aż o 68% w ciągu ostatnich 50 lat.  Jednak dla wielu gatunków nie jest jeszcze za późno. Poznaj zwierzęta zagrożone wyginięciem i dowiedz się jak możesz im pomóc!

Pomóż niedźwiedziom przetrwać w Polsce!

niedzwiedz

Postać niedźwiedzia jest pierwowzorem najukochańszej dziecięcej zabawki – misia, który jest również bohaterem niezliczonych bajek i filmów dla najmłodszych. W popkulturze zwierzęta te zostaną zapewne na długo, ale już niebawem mogą zniknąć z naszych lasów.

W przeszłości niedźwiedzie zamieszkiwały tereny leśne w całej Polsce. Jednak ich liczba stale spadała w wyniku polowań (w celu uzyskania futra i mięsa) lub zabijania przez miejscowych (w odwecie za szkody, jakie wyrządziły te zwierzęta). W rezultacie obszary występowania niedźwiedzi stale się kurczyły, gatunek ten całkowicie zniknął z nizinnych części kraju. W 1953 roku jako pierwsze drapieżniki w Polsce uzyskały status gatunku ściśle chronionego. Niemniej jednak wciąż grozi im całkowite wyginięcie.

Obecnie niedźwiedzie występują w Polsce w Karpatach, a ich liczebność szacuje się na jedynie około 150 osobników. Już dziś możesz pomóc je chronić i dać im szansę na przetrwanie dokonując symbolicznej adopcji niedźwiedzia.

Wspólnie ratujmy słonie!

slon

W wielu kulturach na całym świecie słoń jest postrzegany jako symbol przynoszący szczęście. Niestety, sam nie ma go za wiele. Od marca 2021 r. wszystkie słonie na świecie (3 gatunki – indyjski, afrykański sawannowy oraz afrykański leśny) są zagrożone wyginięciem. W ciągu ostatnich 120 lat liczba słoni indyjskich zmniejszyła się co najmniej o połowę i wynosi około 40 000 – 50 000 osobników.

Dodatkowo, terytorium, na którym obecnie żyją te zwierzęta, obejmuje jedynie 15% pierwotnie zajmowanych przez nie obszarów – jest to skutek przekształcania terenów leśnych na osady i pola uprawne przez coraz bardziej liczną populację człowieka. Dla słoni indyjskich jednym z największych zagrożeń jest kłusownictwo. Słonie w Azji zabijane są nie tylko ze względu na ciosy, ale też skórę, z której tworzy się pseudomedykamenty.

W krytycznym momencie (2017 r.) traciliśmy w Mjanmie jednego słonia tygodniowo!  Tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi możemy zachować ten gatunek dla przyszłych pokoleń – dokonaj symbolicznej adopcji słonia indyjskiego i działaj razem z nami!

Wesprzyj bałtycką fokę szarą!

foka

Historia zna wiele przypadków gatunków, które niemal wyginęły przez działalność człowieka.  Jednym z przykładów jest nasza, bałtycka foka szara! Fok z czasem było coraz mniej. Powodem wyniszczenia gatunku były zanieczyszczenia chemiczne wód, a także gwałtowny rozwój przemysłu rybnego, dla którego foki w głównej mierze były szkodnikami.

W latach 70.  fok szarych pozostało w Bałtyku… 3 tysiące! Wytrzebianie stad przez kłusowników nie było jedynym powodem tak drastycznego zmniejszenia populacji fok.  Z ważnych czynników wymienić należy także rozwój turystyki (skutkujący drastycznym ograniczaniem naturalnych siedlisk i terenów do rozrodu fok) oraz przyłów, czyli przypadkowe łowienie fok w sieci rybackie.

Dzięki działaniom naukowców i aktywistów, w tym przedstawicieli Fundacji WWF Polska, populację fok szarych udało się odbudować! Dziś liczy ona ok. 32 tysiące osobników, jednak ich bezpieczeństwo i przyszłość wciąż nie są pewne. Dzięki adopcji foki szarej możesz wesprzeć nasze działania i pomóc ratować ten zagrożony gatunek!

Ratuj z nami tygrysy!

tygrys

Tygrysy, niegdyś występujące licznie w znacznej części Azji, dzisiaj możemy spotkać tylko w 10 krajach, a ich pierwotny zasięg występowania skurczył się aż o 95%. W 1900 roku na świecie żyło około 100 000 tygrysów, aktualnie jest ich ok. 3900. W ciągu ostatnich 25 lat tygrysy wyginęły w Kambodży, Laosie i Wietnamie, a znaczny spadek ich liczebności nastąpił w Malezji, Mjanmie i w mniejszym stopniu, w Tajlandii.

Do głównych zagrożeń dla tygrysów należą: utrata i fragmentacja siedlisk, kłusownictwo i nielegalny handel dziką przyrodą, farmy tygrysów, konflikt z człowiekiem i zmiana klimatu. Szacuje się, że na obszarach chronionych w samej Kambodży, Laosie i Wietnamie znajduje się ponad 12 milionów sideł, a ich całkowita liczba we wszystkich państwach Azji Południowo-Wschodniej jest znacznie większa.

To największe zagrożenie dla przetrwania tygrysów. Działając wspólnie możemy skutecznie chronić ten gatunek. Jeśli chcesz być częścią tej inicjatywy, zaadoptuj symbolicznie tygrysa.

Lista zagrożonych lub wymarłych gatunków jest zbyt długa, aby ją tu wymienić. Pewnego dnia możemy stracić naszą przyrodę bezpowrotnie. A bez niej przyszłość nas samych również może stanąć pod znakiem zapytania – jesteśmy przecież w pełni zależni od stanu naszej planety.

Źródło: Living Planet Report 2020 | WWF Polska.