Dlaczego zebry mają paski?

Od czasów Karola Darwina naukowcy próbowali znaleźć odpowiedź na to pytanie. Teraz okazuje się, że wszystkiemu winne są owady.

Naukowcy ze Szwecji i Węgier twierdzą, że rozwiązali tę wielką zagadkę natury. Swoje wyniki opisali w internetowym wydaniu magazynu Nature Communications

Zdaniem badaczy, do powstania pasków przyczyniły się gzy oraz muchy tse-tse i ich bolesne ukąszenia.

Od czasów Karola Darwina naukowcy przedstawili szereg wyjaśnień, dlaczego zebry mają paski. Paski miały zapewniać zwierzętom kamuflaż, odbijać ciepło, odgrywać rolę społeczną i chronić przed muchami.

Czytaj więcej: DLACZEGO ZEBRA SIĘ ŚMIEJE?

Aby przetestować te koncepcje, badacze porównywali występowanie zebry z czynnikami istotnymi dla różnych teorii: klimat, obecność drapieżników czy groźnych much.

W ten sposób udało się wykluczyć wszystkie hipotezy oprócz jednej – że paski służą odpędzaniu much, ponieważ powodują, że zebry inaczej odbijają światło. Badacze przeprowadzili dodatkowe eksperymenty z m.in. z planszami pomalowanymi na różne kolory. Okazało się, że plansze w pasy przyciągają najmniej owadów. Kolor biały, który daje niespolaryzowane światło, jest po prostu dla nich nieatrakcyjny.

– Paski odbijają światło zupełnie inaczej niż jednolite powierzchnie i sprawiają, że tak umaszczone zwierzęta stają się praktycznie niewidoczne dla owadów – podsumował jeden z autorów badania.