Zaskakujące odkrycie w Wielkiej Brytanii. Fragmenty DNA sugerują o “podwójnym rodowodzie”

Najstarsze fragmenty ludzkiego DNA znalezione w Wielkiej Brytanii liczą ok. 14 000 lat i pochodzą z dwóch różnych populacji, które migrowały na wyspę. To potwierdza koncepcję tzw. podwójnego rodowodu charakterystyczną dla Europejczyków.
Koncepcja podwójnego rodowodu obowiązuje także w przypadku Brytyjczyków – wskazują na to ślady DNA /Fot. Pixabay

Zespół uczonych z Uniwersytetu Oksfordzkiego zsekwencjonował DNA kobiety sprzed ok. 14 900 lat oraz mężczyzny, który żył ok. 1000 lat później. Szczątki znaleziono w Gough’s Cave w Somerset oraz Kendrick’s Cave w Walii. Szczątki mają różne genetyczne pochodzenie, co sugeruje, że w Wielkiej Brytanii istniały dwie odrębne grupy w ciągu ok. 1000 lat. Szczegóły opisano w czasopiśmie Nature Ecology & Evolution.

Dwie grupy migrujące do Wielkiej Brytanii

Najnowsze odkrycia potwierdzają zróżnicowane źródła przodków współczesnych Brytyjczyków i migrację wielu populacji przed holocenem. Hominini dotarli na wyspę przed ostatnim maksimum lodowcowym, ale w niewielkich grupach. Co więcej, znaczna część Wielkiej Brytanii nie nadawała się do zamieszkania aż do momentu, gdy lód zaczął topnieć ok. 19 000 lat temu.

Dr Sophy Charlton ze School of Archaeology University of Oxford zsekwencjonowała genomy osobników z Gough’s Cave w Somerset w Anglii i Kendrick’s Cave w Walii. Udało się uzyskać dane genetyczne dotyczące obu społeczności żyjących w tych miejscach i – co najciekawsze – różnią się one od siebie.

Czaszka z Gough’s Cave /Fot. José-Manuel Benito Alvarez, Wikipedia

Pomimo porównywalnej bliskości czasowej (1000 lat w skali archeologii to niewiele), osobnik z Gough’s Cave dzieli dane genetyczne z 15 000-letnim osobnikiem z Goyet Cave w Belgii, a osobnik z Kendrick’s Cave dzieli rodowód z 14 000-letnim osobnikiem z Villabruna z Włoch. To sugeruje, że w Wielkiej Brytanii istniały dwie genetycznie odrębne grupy, co odzwierciedla koncepcję “podwójnego przodka”, obserwowaną na Starym Kontynencie w późnym plejstocenie. Szczegółowe badania potwierdziły liczne różnice w kulturze, diecie i praktykach pogrzebowych brytyjskich grup.

Czytaj też: Dół z epoki żelaza jest wypełniony tysiącami kości. Ich pochodzenie zaskakuje

Prof. Chantel Conneller z Newcastle University ostrzega jednak przed wyciąganiem zbyt daleko idących wniosków:

Archeologia paleolityczna z jej stosunkowo nieprecyzyjną chronologią i małymi zbiorami danych jest szczególnie podatna na twierdzenia o synchroniczności wydarzeń populacyjnych i zmian kultury materialnej, które mogą dzielić setki, a nawet tysiące lat. Narracje o pochodzeniu są potężne i rzadko neutralne politycznie.