Te drapieżne mrówki znamy tylko z tropików. Okaz znad Bałtyku wywraca historię do góry nogami

Drapieżne mrówki z taksonu Dorylinae znamy obecnie tylko z terenów tropikalnych. Najnowsze odkrycie pokazuje, że przed 35 mln lat te insekty żyły również na obszarach bardziej północnych, w tym w okolicach dzisiejszego Morza Bałtyckiego. Nietypową mrówkę odnaleziono w środku okazu bursztynu, który przez 100 lat był trzymany w zapomnieniu w archiwach uniwersyteckiego muzeum.

Mrówki z podrodziny Dorylinae są drapieżnymi insektami, które nazywa się również mrówkami wojskowymi (ang. army ant). Obecnie występują one licznie w Afryce, Ameryce Południowej i Azji. Dzisiejszy klimat w Europie jest zbyt chłodny, aby te mrówki mogły zagościć na naszym kontynencie.

Czytaj też: „Spódnica” do pływania, pięcioro oczu i trąba z pazurami. To przedziwne zwierzę namieszało w ewolucji

Na łamach czasopisma Biology Letters amerykańscy naukowcy opisali zaskakującą skamieniałość. W okazie bursztynu z Morza Bałtyckiego, który był trzymany w archiwum Muzeum Uniwersytetu Harvarda przez niespełna 100 lat, została znaleziona drapieżna mrówka Dorylinae. Nadano jej nazwę gatunkową Dissimulodorylus perseus.

Drapieżne mrówki Dorylinae żyły także w Europie. Znalezisko znad Bałtyku przeczy dotychczasowej wiedzy

Sensacyjności wydarzeniu dodają dwa aspekty. Pierwszy z nich to wiek bursztynu, który określono na 35 mln lat, czyli eocen. Jest stosunkowo stary bursztyn, co też sporo nam mówi o historii ewolucyjnej mrówek wojskowych. Drugi aspekt to wyjątkowość znaleziska – jest to zaledwie druga skamieniała mrówka Dorylinae i pierwsza odnaleziona na terenach pozatropikalnych na półkuli wschodniej.

Czy to oznacza, że mrówki wojskowe przed milionami lat były przystosowane do życia także w umiarkowanym klimacie? Nic podobnego. W eocenie na obszarze Europy Środkowej panował cieplejszy klimat niż obecnie, który był bardziej przyjazny dla ciepłolubnych drapieżników.

Czytaj też: Nasz bardzo odległy przodek ma 575 milionów lat. Wiemy, czym się żywił

Phillip Barden, adiunkt biologii w New Jersey Institute of Technology i starszy autor artykułu powiedział:

Bursztyn został wykopany około lat 30. XX wieku lub wcześniej, więc fakt, że zawiera on rzadką mrówkę wojskową, jest zaskakujący i pokazuje, że te mrówki wędrowały także po Europie. Ze wszystkiego, co wiemy o żyjących obecnie mrówkach wojskowych, mało jest śladów o ich dawnej różnorodności. Dzięki tej skamieniałości, która wyszła z zapomnienia, zyskaliśmy rzadki paleontologiczny przykład ilustrujący historię tych wyjątkowych drapieżników.