Druk 3D na Paris Fashion Week

Holenderska projektantka Iris van Herpen zaprezentowała nowy projekt podczas paryskiego tygodnia mody Haute Couture, który powstał dzięki technologii druku 3D

Wykorzystuje on rozwiązanie, tworzące małą rewolucję w świecie mody i wzornictwa, tak jak stało się to już w medycynie.

Materialise jest pionierem oprogramowania i rozwiązań AM (Additive Manufacturing), bardziej znanych jako druk 3D. Zaczynał jako uniwersytecki projekt i urósł do poziomu międzynarodowej firmy dzięki, między innymi, finansowaniu Unii Europejskiej.

Iris van Herpen to młoda holenderska projektantka, która ze swoimi wizjonerskimi kolekcjami na styku sztuki, architektury i technologii na dobre zdążyła wpisać się do historii mody, a także zdobyć uznanie gwiazd (w jej projektach pojawiały się m.in. Björk i Lady Gaga).

We współpracy z Isaiem Blochem, belgijskim architektem i grafikiem, stworzono komputerowy projekt, który udoskonalono i przygotowano do druku 3D dzięki oprogramowaniu belgijskiej firmy Materialise.

Następnie nabrał on życia dzięki stereolitografii Mammotha, technice produkcyjnej, która tworzy obiekty warstwa po warstwie. Lasery UV przenoszą projekt w płynnej żywicy, która twardnieje wskutek kolejnych uderzeń wiązki lasera. W rezultacie powstaje trójwymiarowy obiekt będący fizycznym odpowiednikiem komputerowego projektu.

Firma Materialise powstała jako uniwersytecki projekt, którego celem było szybkie tworzenie prototypów. W trakcie rozwoju firmy, zaczęto oferować chirurgom precyzyjne modele organów pacjentów, przetwarzając wyniki badania tomografem w drukowane obiekty. Znacząco poprawiły one diagnozowanie i planowanie operacji. Były także wykorzystywane jako pierwowzory dla medycznych implantów i protez. Postępujące badania i nacisk na innowacyjność wspieraną przez Unię Europejską spowodowały, że poszerzono możliwości wykorzystania technologii, którą dziś można spotkać także w badaniach medycznych, przemyśle motoryzacyjnym, modowym i segmencie konsumenckim.

Druk 3D staje się ważną technologią przy tworzeniu prototypów, oferując jednorazowe modele dla inżynierów i projektantów na potrzeby procesu kreowania nowych produktów. Ostatnio technologię wykorzystano w weneckiej operze La Fenice przy produkcji “Madame Butterfly”, realizowanej przez japońską artystkę Mariko Mori. Joris Debo, dyrektor kreatywny w Materialise, wspólnie z Mariko stworzyli w technologii druku 3D skrzydła dla bohaterki opery.

Druk 3D szybko się rozwija i jest coraz częściej wykorzystywany jako kompletna technologia produkcji. Potencjał i korzyści druku 3D to m.in. brak potrzeby fizycznego magazynowania przedmiotów, ponieważ drukuje się to, czego w danej chwili potrzebuje; skrócenie czasu wprowadzenia nowego produktu na rynek (po ukończeniu projektu 3D można rozpoczynać produkcję); personalizacja przedmiotów na masową skalę – tworzenie unikatowych produktów. Dzięki technologii można także tworzyć bardzo skomplikowane formy, których nie da się uzyskać przy pomocy tradycyjnych technik.