Drzewa mają dobroczynny wpływ na rozwój i zdrowie psychiczne dzieci. Ale dopiero wtedy, gdy tworzą las lub park

Największe badania na ten temat wskazują, że dzieci mieszkające w pobliżu terenów zielonych są zdrowsze od innych rówieśników. Ale tereny te muszą być gęsto zadrzewione.
Drzewa mają dobroczynny wpływ na rozwój i zdrowie psychiczne dzieci. Ale dopiero wtedy, gdy tworzą las lub park

Nie jest to pierwsze, ale za to – jak twierdzą sami badacze – największe badanie tego typu. Z analizy losów 3,5 tysiąca dzieci i nastolatków między 9 a 15 rokiem życia mieszkających w Londynie wynika, że zieleń może mieć ogromny wpływ na rozwój intelektualny i zdrowie psychiczne młodych ludzi.

Badacze mierzyli czas, jaki spędzają dzieci codziennie na terenie różnych miejskich obszarów zielonych, podzielonych na wodne, trawiaste i zadrzewione. Wzięli pod uwagę odległości takich obszarów od miejsc zamieszkania i szkół dzieci. W tym celu posłużyli się szczegółowymi zdjęciami satelitarnymi Londynu.

Po statystycznym odjęciu innych czynników, okazało się, że więcej czasu młodzi ludzie spędzali w pobliżu zieleni, tym lepsze mieli wyniki na skali rozwoju intelektualnego. Jednocześnie o jedną szóstą (16 proc.) spadało u nich ryzyko wystąpienia problemów emocjonalnych i behawioralnych dwa lata później.

To drzewa mają korzystny wpływ na rozwój i psychikę dzieci

Badacze odkryli, że wpływ terenów zielonych nie jest jednakowy – najważniejsze wydają się drzewa. Trawiaste parki, a nawet dzikie łąki nie mają aż tak korzystnego działania. Żadnego wpływu nie ma natomiast woda, choć naukowcy zastrzegają, że mało dzieci z grupy poddanej analizie mieszkało w jej pobliżu.

Główny autor badań, Mikaël Maes z University College London oraz Imperial College London komentuje, że na taki związek wskazywały wcześniejsze badania. Możliwość spędzania czasu w zielonym otoczeniu jest korzystna dla rozwoju intelektualnego i dla zdrowia psychicznego. Dlaczego tak się dzieje, nie jest jednak jasne.

Jak w każdym badaniu obserwacyjnym, wyniki nie wskazują jednoznacznie na skutek i przyczynę. Żeby jednoznacznie dowieść, że to zadrzewione obszary wpływają korzystnie na dzieci, trzeba również wziąć pod uwagę inne czynniki.

Z innych badań wiadomo, że dostęp do terenów zielonych nie jest równy. W zamożniejszych dzielnicach jest więcej parków i drzew przy ulicach, w uboższych znacząco mniej. Z dawniejszych zaś jeszcze prac wiemy, że jednym z ważniejszych czynników wpływających niekorzystnie na rozwój dzieci jest stres związany z ubóstwem.

Drzewa w miastach są ważne dla zdrowia, także psychicznego

Kojący wpływ natury na samopoczucie i zdrowie psychiczne jest jednak znany od dawna. Japończycy mają nawet określenie „kąpiel w lesie”, czyli spacer, który oczyszcza umysł. Z niedawnych badań wynika, że nie jest to tylko wynik działania samego koloru zielonego, ale zieleni prawdziwych roślin. Wpływ zieleni za oknem szkoły na lepsze wyniki w nauce był także został przebadany.

Wyniki tych i wcześniejszych badań wyraźnie sugerują, że zadrzewienie powinno się uwzględniać przy planowaniu miast. Jak wynika z badań Brytyjczyków, dotyczy to nie tylko okolic budynków mieszkalnych, lecz także szkół.

Źródła: University College London, Nature Sustainablility.