18-letnia dziewczyna pracująca restauracji w Pensylwanii postanowiła wypróbować e-papierosy mając nadzieję na ukojenie nerwów. Zapłaciła jednak niespodziewanie wysoką cenę za tzw. vapowanie. Dziewczyna paliła tylko przez około trzy tygodnie, kiedy objawy rozwinęły się na tyle, że trafiła na pogotowie do Centrum Medycznego Uniwersytetu w Pittsburghu. Lekarze zdiagnozowali u niej kaszel, trudności z oddychaniem, które pogarszało się z minuty na minutę, oraz nagłe bóle przeszywające klatkę piersiową przy każdym wdechu i wydechu.

Jedyne problemy z płucami, jakie miała to łagodna astma, która rzadko wymagała zastosowania inhalatora. Kiedy kaszel stawał się coraz częstszy, lekarze przyjęli ją na oddział intensywnej terapii pediatrycznej i zaczęli podawać jej antybiotyki. Jednak jej stan szybko się pogorszył. Niedługo potem pojawiła się u niej niewydolność oddechowa - mówi dr Daniel Weiner, lekarz oraz współautor nowego raportu i dyrektor medyczny w szpitalu dziecięcym w Pittsburghu w UPMC.

- Jej płuca nie były w stanie dostarczyć do krwi wystarczającej ilości tlenu. Musieliśmy podłączyć ją do respiratora - powiedział Weiner.

Dziewczyna nie tylko potrzebowała aparatu oddechowego, ale także rurki założonej po obu stronach klatki piersiowej, do odprowadzenia płynu z płuc. Lekarze zdiagnozowali u niej alergiczne zapalenie pęcherzyków płucnych, czasami nazywane mokrym płucem. To grupa chorób spowodowanych kontaktem z różnymi cząsteczkami organicznymi i związkami chemicznymi, które wdychane, powodują reakcję alergiczną.

Dr Casey Sommerfeld, pediatra i główny autor badania, powiedział, że chemikalia w e-papierosach doprowadziły do ​​uszkodzenia płuc i stanu zapalnego, co z kolei wywołało reakcję immunologiczną.

- Ta reakcja immunologiczna może prowadzić do groźnego stanu zapalnego i" nieszczelnych "naczyń krwionośnych, co może prowadzić do gromadzenia się płynów w płucach - powiedział Sommerfeld.

Dziewczyna była leczona IV metyloprednizolonem, lekiem stosowanym do leczenia ciężkich reakcji alergicznych. Jej stan się poprawił.

- Trudno jest spekulować, jak często może to się zdarzyć, jednak istnieje kilka doniesień o przypadkach dorosłych, u których rozwinęła się niewydolność oddechowa spowodowana paleniem e-papierosów  - powiedział Sommerfeld.

E-papierosy działają w ten sposób, że ogrzewają ciecz i zamieniają ją w parę, którą wdycha palacz, a następnie wydycha dużą, gęstą chmurę. Ciecz zawiera aromaty, glikol propylenowy, glicerynę i często nikotynę – o czym nie wie wielu użytkowników. Naukowcy i lekarze już alarmują, że e-papierosy powodują negatywne konsekwencje zdrowotne, których nie zaobserwowano w przypadku tradycyjnych papierosów. To dość nowa używka, dlatego lekarze nie znają skutków długotrwałego korzystania z e-papierosów.

Wzrost popularności e-papierosów został opisany w raporcie z 2016 r. W latach 2011-2015 odnotowano wzrost o 900%. W badaniu przeprowadzonym przez National Youth Tobacco Survey zauważono, że e-papierosy cieszą się dużą popularnością wśród nastolatków.