Samochody a ekologia: co powoduje zanieczyszczenia środowiska?

Samochody a środowisko, to element na który zwracają uwagę wszyscy. Problem zanieczyszczenia naszego środowiska jest globalny i prócz chociażby dużych ilości odpadów, które sami produkujemy, jest także związany z emisją gazów cieplarnianych do atmosfery. Niestety bardzo duży odsetek całej tej emisji zanieczyszczeń produkuje transport, a w tym zalicza się również samochody należące do prywatnych odbiorców.

Co powoduje zanieczyszczenie środowiska? Jakie związki chemiczne są w spalinach najniebezpieczniejsze? Samych substancji, które wytwarzają się w czasie spalania paliwa jest cała masa i sumarycznie najniebezpieczniejszymi dla naszego środowiska i dla nas samych jest kilka związków. Wśród nich znajdziemy tlenek węgla, tlenki azotu, tlenki siarki, węglowodory oraz aldehydy. Substancji, które są produkowane w czasie spalania paliw jest naprawdę dużo. Jednak te są również monitorowane odpowiednimi regulacjami i normami. Aktualnie każdy samochód wyprodukowany po pierwszym września 2018 roku musi przejść rygorystyczne testy WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure).

To proces homologacji każdego nowego modelu, który ma zostać wypuszczony na rynek europejski. Mają one za zadanie jak najdokładniej sprawdzać ilość produkowanych niebezpiecznych substancji dla zdrowia. W zależności od konkretnej stosunku mocy do masy pojazdu zalicza się testowany model do odpowiedniej klasy. Wówczas wiadomo jakie będzie musiał spełniać normy by móc trafić do sprzedaży. Ta procedura zastąpiła już niezbyt oddającą rzeczywistość testy NEDC. W najnowszym modelu WLTP zwiększono udział wielu czynników. Dzięki czemu procedura jest zdecydowanie lepiej oddająca rzeczywistość.

Wśród zmian w porównaniu do NEDC znaleźć możemy między innymi zwiększono średnią prędkość pojazdu, ilość przejechanych odcinków czy zmniejszono czas postoju pojazdu. Dodatkowo od września ubiegłego roku wszystkie nowe modele rejestrowane będą musiały przejść homologację przy testach RDE czyli emisji i zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych. Wszystkie te normy sprawiają, że do atmosfery ma przedostawać się zdecydowanie mniej szkodliwych czynników.