Z informacji Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w 2023 r. doszło do 7166 pożarów samochodów spalinowych i 21 eksplozji pojazdów elektrycznych. Czy to dużo? Raczej nie, ale niepokojąca jest inna obserwacja. W ciągu ostatnich trzech lat liczba pożarów aut spalinowych spada średnio o ok. 1000 incydentów na rok, a elektryków powoli rośnie wykładniczo. W 2021 r. spłonęły 2 elektryki, w 2022 r. 7 aut, a w 2023 r. aż 21 – czy to oznacza, że w 2024 r. będzie ponad 60 takich incydentów?
Czytaj też: Elektryki oczyszczą powietrze i zahamują zmiany klimatu. Jest tylko jeden warunek
Amerykańska firma Littelfuse opracowała nową platformę technologiczną, nazwaną TTape Distributed Temperature Monitoring Device, która pozwala na wczesne wykrywanie lokalnego przegrzania akumulatorów litowo-jonowych. To z kolei przekłada się na bezpieczeństwo samego elektryka i wydłuża jego żywotność.
Elektryki przestaną się palić – będziemy bezpieczniejsi
TTape to cienki pasek taśmy z umieszczonymi blisko siebie czujnikami temperatury, które wykrywają lokalne przegrzanie ogniw baterii. Elastyczna konstrukcja pozwala na dopasowanie się do nieregularnych kształtów akumulatorów, dzięki czemu urządzenie jest idealne do stosowania w przemyśle motoryzacyjnym.
Czytaj też: Elektryki będą miały nowego króla. Kres dominacji Tesli nadciąga z Azji
Czujniki szybko wykrywają gorące punkty ogniw, zapobiegając niekontrolowanemu wzrostowi temperatury akumulatora. W przypadku pojedynczych termistorów (rezystorów termicznych), gorące punkty ogniw baterii, które nie znajdują się w ich pobliżu, mogą osiągnąć niebezpieczny poziom i zainicjować eksplozję. TTape rozwiązuje ten problem, bo jest na tyle giętki, że zmieści się praktycznie w każdym akumulatorze, niezależnie od gęstości.
Platforma technologiczna składa się z drukowanych wskaźników temperatury (PTI) osadzonych w cienkiej taśmie. Są one rozmieszczone blisko siebie i połączone szeregowo. Gdy PTI wykryje temperaturę powyżej określonego progu (58 +/- 3oC), jego rezystancja gwałtownie wzrasta, sygnalizując potencjalne przegrzanie. TTape jest podłączony do obwodu elektronicznego, który może wywołać reakcję, taką jak odcięcie zasilania, aby zapobiec dalszemu nagrzewaniu.
Wysoka rozdzielczość przestrzenna TTape umożliwia monitorowanie zmian temperatury w całym zestawie akumulatorów, zapewniając wczesne ostrzeżenie o potencjalnych gorących punktach, zanim mogą one spowodować uszkodzenia.
Warto zaznaczyć, że system jest łatwy do zintegrowania z istniejącymi systemami zarządzania baterią (BMS) i zużywa minimalną ilość energii, co czyni go wydajnym oraz skutecznym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo elektryków. Nie wymaga żadnej kalibracji ani tabel przeliczeń temperatur. W taśmie zastosowano wrażliwy na nacisk klej, który zapewnia szybki i prosty montaż. Dodatkowo posiada certyfikat AEC-Q200, co oznacza, że został przetestowany i zatwierdzony do użytku w motoryzacji.
System TTape jest gotowy do użycia “od zaraz”, a zainteresowanie technologią wykazało kilku ważnych graczy z segmentu samochodów elektrycznych.