Szczątki dziwacznego zwierzęcia dostarczają informacji o kulisach ewolucji ptaków i dinozaurów

Naziemne dinozaury nie przetrwały konsekwencji, jakie niosło za sobą uderzenie planetoidy, która rozbiła się na terenie dzisiejszego Jukatanu. Dinozaury gadziomiedniczne wyewoluowały natomiast do dobrze nam znanej postaci ptaków.

Informacji na temat tego przejścia dostarcza pochodząca sprzed 120 milionów lat skamieniałość, którą udało się wydobyć w Chinach. Choć, z drugiej strony, można byłoby stwierdzić, iż komplikuje ona wręcz całą sprawę. Naukowcy natrafili bowiem na czaszkę przywodzącą na myśl dinozaura, która łączy się z ciałem wyglądającym na ptasie.

Czytaj też: Czy ogon dinozaura poruszał się z prędkością dźwięku? Osobliwe badanie sprawdza zwinność gadów

Cratonavis zhui, bo tak nazwano ten tajemniczy gatunek, stanowi głównego bohatera publikacji zamieszczonej w Nature Ecology & Evolution. W odróżnieniu od wszystkich innych znanych nauce ptaków – również kopalnych – ten posiadał wydłużoną łopatkę i śródstopie. Gdyby umieścić C. zhui na drzewie ukazującym ewolucję ptaków, to znalazłby się gdzieś pomiędzy gadopodobnym Archaeopteryksem a kładem Ornithothoraces, posiadającym liczne, charakterystyczne dla ptaków, cechy.

Aby poznać sekrety znalezionego w Chinach skamieniałego osobnika, członkowie zespołu wykorzystali tomografię komputerową o wysokiej rozdzielczości. Kiedy już wykonali skany, zostały one poddane obróbce, za sprawą której udało się usunąć niepotrzebne elementy, by następnie zrekonstruować pierwotny kształt czaszki, a także jej funkcjonalność.

W takich właśnie okolicznościach paleontolodzy doszli do bardzo istotnego wniosku: czaszka zwierzęcia była pod względem morfologicznym bardzo podobna do czaszek gatunków takich jak słynny Tyrannosaurus rex. Daleko było jej natomiast do ptasich. Jedna z istotnych różnic dotyczyła faktu, że C. zhui nie był w stanie poruszać górną częścią dzioba niezależnie od dolnej części oraz całej mózgoczaszki. A “dziwactw” jest rzecz jasna więcej.

Niektóre cechy C. zhui upodabniały go do ptaków, a inne – do dinozaurów

Łopatka jest funkcjonalnie niezbędna do lotu ptaków, zapewnia stabilność i elastyczność. Prześledziliśmy zmiany łopatki w okresie przejściowym między teropodami a ptakami i stwierdziliśmy, że wydłużona łopatka może zwiększać przewagę mechaniczną mięśni przy wciąganiu/obracaniu kości ramiennej, co kompensuje ogólnie słabo rozwinięty aparat latający u tego wczesnego ptaka, a różnice te stanowią morfologiczne eksperymenty w zachowaniu lotnym na wczesnym etapie różnicowania się ptaków. wyjaśnia Wang Min, główny autor badania

Czytaj też: Tego ptaka w ogóle nie powinno tu być. Ewenement na skalę światową wywołał poruszenie ornitologów

Nietypowa okazała się też budowa pierwszej kości śródstopia, a oba te elementy wskazują na szeroki zakres plastyczności szkieletu u wczesnych ptaków. Pierwsza kość śródstopia podlegała selekcji podczas ewolucji od dinozaurów do ptaków i z czasem straciła swoją ewolucyjną labilność, gdy osiągnęła optymalny rozmiar. Ten wynosił mniej niż ¼ długości drugiego śródstopia.