Fenomenalne zdjęcie Ziemi! Nowa kamera w kosmosie pokazała, na co ją stać

Pod koniec 2022 roku na orbitę okołoziemską poleciał satelita MTG-I1. Mało kto o nim słyszał, bowiem, o ile wszyscy z chęcią obserwują starty sond kosmicznych zmierzających do innych planet, czy chociaż do Księżyca, o tyle satelity, których głównym zadaniem ma być obserwowanie Ziemi jakoś szczególnie nikogo przed telewizory i monitory nie przyciągają. Nie ma w tym zresztą nic dziwnego. Jakby nie patrzeć, przez ostatnie sześćdziesiąt lat satelitów nawigacyjnych, szpiegowskich, pogodowych i obserwujących Ziemię poleciały na orbitę całe tysiące. Nie zmienia to jednak faktu, że zdjęcia naszej planety, jedynej planety, na której – według naszej obecnej wiedzy – istnieje życie, wykonane kamerami zainstalowanymi na pokładzie MTG-I1 są po prostu rewelacyjne.
zdjęcie Ziemi

Pierwsze zdjęcia z satelity zostały zaprezentowane przez specjalistów z Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Europejskiej Organizacji Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych na początku maja, czyli blisko pół roku po wyniesieniu satelity w przestrzeń kosmiczną z europejskiego portu kosmicznego w Gujanie Francuskiej.

Zadaniem MTG-I1 będzie w najbliższych latach uważne śledzenie zmian pogodowych na terytorium Europy, Afryki i Atlantyku. Wkrótce do satelity dołączą także kolejne, oznaczone numerami MTG-S1 oraz MTG-I2. Razem będą one stanowiły trzecią generację satelitów Meteosat.

MTG-I1 będzie wykonywał takie zdjęcie Ziemi co 10 minut

Już pierwsze zdjęcia przesłane na Ziemię przez satelitę, ukazujące zachmurzoną północną i zachodnią część Europy i Skandynawii oraz rozświetlone przez Słońce Włochy i Bałkany dowiodły, że satelity trzeciej generacji stanowią znaczący postęp w porównaniu do drugiej generacji. Mówiąc prościej, satelity Meteosat drugiej generacji nigdy nie były w stanie wykonać tak szczegółowych zdjęć.

Meteorolodzy analizujący zdjęcia z MTG-I1 będą mogli skupić się nie tylko na ogólnym zachmurzeniu, ale będą mogli obserwować szczegółową budowę chmur oraz precyzyjniej prognozować niebezpieczne zjawiska pogodowe i zmiany warunków pogodowych na powierzchni planety. Naukowcy przekonują, że konstelacja Meteosat trzeciej generacji zrewolucjonizuje segment prognozowania układów burzowych i śledzenia zmian klimatu.

Czytaj także: Zdjęcia Ziemi z orbity nigdy nie wyglądały tak fajnie. Zrobiła je indyjska sonda

Warto pamiętać, że MTG-I1, aby móc obserwować cały czas ten sam fragment powierzchni Ziemi, musiał zostać umieszczony na orbicie stacjonarnej, czyli w takiej odległości od Ziemi, w jakiej okrążenie naszej planety zajmuje 23 godziny, 56 minut i 4 sekundy. W ten sposób satelita, okrążając naszą planetę zawsze znajduje się nad tym samym miejscem na Ziemi. W przypadku Ziemi orbita geostacjonarna znajduje się 35 786 km nad równikiem, co stanowi 10 proc. odległości od Ziemi do Księżyca. Z tej odległości satelita będzie obserwował naszą część świata przez najbliższe dwadzieścia lat, wykonując jej zdjęcia co dziesięć minut.

Aktualnie MTG-I1 wciąż wdrażany jest do pracy. Do końca roku naukowcy będą kalibrować wszystkie jego instrumenty i sprawdzać generowane przez nie dane. Dopiero po zakończeniu tego etapu za analizę danych z satelity wezmą się meteorolodzy. Być może w końcu oglądanie prognozy pogody po programie informacyjnym będzie miało jakiś głębszy sens.

Więcej:meteosat