Ferrari: historia marki

Ferrari to marka, której początki sięgają 1940 roku. Jej twórcą jest Enzo Ferrari - włoski kierowca wyścigowy. Jego pasja do sportów motorowych dała początek samochodom, z których każdy ma dziś status kultowego.

Młody Enzo Ferrari nie miał ambicji produkowania najlepszych sportowych maszyn na świecie. Tym, co znajdowało się na szczycie jego priorytetów, była jazda. W 1920 roku Enzo objął funkcję kierowcy fabrycznego teamu Alfa Romeo. 9 lat później założył własny team - Scuderia Ferrari (Stajnia Ferrari). Enzo prowadził swój team do 1938 roku, kiedy ówczesny zarząd Alfy Rome nakłonił go do objęcia sterów w ich fabrycznym dziale sportu.

Jego kariera nie trwała jednak zbyt długo. W 1940 roku zakłady Alfy Romeo rozpoczęły produkcję na rzecz armii, a Enzo został bez pracy. Wciąż jednak obowiązywał go kontrakt, w którym została zawarta klauzula, na mocy której przez 4 lata nie mógł zajmować się sportem motorowym. Enzo otworzył zatem firmę Auto Avio Costruzioni Ferrari - niewielką manufakturę, w której wytwarzane były części lotnicze, narzędzia i przy okazji - sportowe samochody.

Opracowywaniem sportowych maszyn trudnili się dwaj inżynierowie, którzy Alfy Romeo - Alberto Massimino oraz Vittorio Bellentani. Pierwszym ukończonym projektem był Auto Avio Costruzioni Tipo 815. Samochód korzystał z jednostki napędowej, skrzyni biegów i zawieszenia Fiata 508. 

W 1943 roku, gdy naloty Aliantów skupiły się na Modenie, Enzo przeniósł swoje zakłady do Maranello. Tam też rozpoczęły się prace nad pierwszym samochodem, oficjalnie sygnowanym nazwiskiem Ferrari. W 1947 roku firma miała gotowe 2 egzemplarze modelu 125 S. Samochód zadebiutował podczas ulicznego wyścigu w Piacenzy. Za jego kierownicą zasiadł Franco Cortese, jednak z powodu defektu technicznego włoska maszyna nie osiągnęła linii mety. Drugi start, w Grand Prix Rzymu, był już znacznie bardziej udany - 25 maja 1947 roku, samochód Ferrari pierwszy raz został wpisany na listę zwycięskich maszyn. 

Kolejne lata przyniosły triumf w tak prestiżowych imprezach, jak choćby 24h Le Mans. W 1951 roku samochód prowadzony przez Jose Gonzalesa zwyciężył w Grand Prix Formuły 1. To właśnie królewska seria wyścigowa przyniosła firmie Ferrari największą sławę. Fabryczny zespół ma na koncie 16 tytułów mistrzowskich w kategorii konstruktorów, a jego kierowcy 15 razy stawali na najwyższym podium mistrzostw. 

W 1969 roku firma Enzo Ferrari'ego została kupiona przez koncern Fiat. Założyciel legendarnej marki przez cały czas posiadał głos w kwestii funkcjonowania firmy oraz wyścigowego teamu Scudria Ferrari, gdzie, jak głosi wieść, sprawował dyktatorskie rządy. 

W 2002 roku Fiat odsprzedał część udziałów (24 proc.) bankowi Mediobanca. W 2006 roku udało się odkupić 29 proc. akcji. Obecnie w rękach włoskiego koncernu znajduje się 85 proc. firmy. 10 proc. udziałów posiada Piero Ferrari - syn legendarnego Enzo. Reszta należy do Mubadala Development Company.