Fiat: historia marki

Fiat czyli Fabbrica Italiana Automobili Torino (włoska fabryka samochodów osobowych w Turynie), rozpoczął swą działalność 11 lipca 1899 roku. W grupie pomysłodawców przedsięwzięcia znalazł się m.in. hrabia Roberto Biscaretti di Ruffia oraz porucznik Giovanni Agnelli. To właśnie ci dwaj mężczyźni, pracowali najciężej na sukces przedsiębiorstwa. Ten drugi, po pewnym czasie, objął stanowisko dyrektora generalnego spółki, która liczyła 30 udziałowców. 

Pierwszy zakład produkcyjny Fiata doczekał się otwarcia w 1900 roku, w Corso Dante. w początkowej fazie działalności, fabryka zatrudniała 35 osób, jednak już po kilku miesiącach, liczba ta wzrosła do 150.

Pierwszym modelem, który opuścił włoską fabrykę, był Fiat 3 1/2 HP. Samochód był napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności 657 cm3, który generował 3,5 KM. Auto było bardzo żwawe, oczywiście jak na swoje czasy - rozpędzało się do prędkości 35 km/h, jednak nie brakowało w nim oczywistych przeoczeń. Przykładowo, skrzynia biegów nie była wyposażona w bieg wsteczny.  W 1905 roku portfolio Fiata liczyło już 16 modeli.

W 1903 roku premiery doczekał się Fiat 24 HP. Wówczas forma zaczęła stawiać na promocję poprzez czynny udział w sporcie motorowym - samochód brał udział w wielu prestiżowych imprezach, w tym w wyścigu Sassi-Superga. 

W 1906 roku firma rozpoczęła ekspansje na niezwykle perspektywiczny rynek amerykański. Mniej więcej w tym samym czasie, w ofercie firmy pojawiły się tez modele o charakterze użytkowym. 

100 proc. swojego potencjału firma pokazała jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Ówczesny model Tipo był wyposażony w akumulator (w tamtych czasach, było to niezwykle innowacyjne rozwiązanie), firma opatentowała własny system rozrządu, a Fiat 300 HP Rekord (wyposażony w silnik o absurdalnej pojemności 28 litrów) rozpędził się do 200 km/h (w 1911 roku). Rok później, rekord został jeszcze bardziej wyśrubowany - samochód osiągnął prędkość 290 km/h!

W tamtych latach prawdziwym przebojem sprzedaży był Fiat Zero, zaprezentowany w 1912 roku. Do końca produkcji powstało aż 2000 egzemplarzy budżetowego auta. Niebawem, Fiat wkroczył na rynki Europy Wschodniej i środkowej, w tym także do Polski.