Flagowiec

Najnowsza Skoda Superb przeszła zabieg odświeżający – samochód dostał nowe silniki, nieco inaczej wygląda, ma również nową, wcześniej niespotykaną odmianę nadwoziową Scout. Ale to wciąż Superb, czyli auto łączące osiągi i wygodę z przestrzenią typową dla aut klasy wyższej.
Flagowiec

Superb został zaprojektowany „na wyrost”, czyli poprawki dotyczą nie tyle designu (choć Skoda ma teraz m.in. nowy logotyp i nazwę firmy na tylnej klapie oraz powiększony grill, zmieniono również wykończenie kabiny – chromowane detale, podświetlenie wnęk w drzwiach, pokrycia w innym wzorze z nowymi przeszyciami), co raczej elektroniki wspomagającej kierowcę i użycia matrycowych reflektorów LED (jedzie się cały czas na światłach drogowych-długich, a gdy kamera wykryje innego użytkownika, część strumienia zostanie błyskawicznie przysłonięta, żeby nikogo nie oślepić). W opcji Skoda ma wirtualny kokpit, a w standardzie uruchamianie silnika Kessy bez kluczyka w stacyjce. Do wyboru audio z ekranem 8- lub 9,2 cala, te najbardziej wyrafinowane mogą być sterowane gestami. Tempomat adaptacyjny działa aż do 210 km/h (samochód sam kontroluje prędkość w zależności od tego, co znajduje się przed maską), system Emergency Assist (działa na drogach z wieloma pasami – gdy kierowca przestanie prowadzić, np. z powodu utraty przytomności, Superb bezpiecznie zjedzie na pobocze i się tam zatrzyma) oraz wykrywanie pieszych przed autem lub rowerzystów nadjeżdżających z tyłu. 

Historia… Superbem się toczy

1934-1949

Pierwszy samochód Superb zaprezentowano w 1934 roku. Już wtedy postawiono na wygodę i… luksus. Skoda z tamtych lat była dla najbardziej wymagających: z silnikiem 6-cylindrowym (zbudowano też 10 egzemplarzy V-8), hydraulicznymi hamulcami, niezależnym zawieszeniem oraz – w wersji dla wojska – napędem na wszystkie koła. Superb mógł przewieźć nawet 6 pasażerów.

2001

Nazwa wraca do użycia! Limuzynę pierwszej „nowożytnej” generacji napędzają silniki 115-193 konie (najmocniejszy 2,8 l pojemności, V-6). Nic dziwnego, że taką Skodą jeździł prezydent Czech Vaclav Havel.  

2008-2015

Druga generacja ma nadwozia kombi lub liftback. W tych ostatnich zastosowano tzw. Twindoor, czyli dostęp do bagażnika na dwa sposoby. Można było otworzyć tylko klapę (jak w sedanie) lub klapę wraz z szybą. Druga generacja była bardzo udana: wyprodukowano ponad 616 tysięcy tych aut. 

2015-2018

Trzecia generacja z całkowicie przeprojektowanymi nadwoziami (również kombi oraz liftback, a od 2019 roku także wzmocniona Scout) i zupełnie nowym designem. Najnowsza seria po liftingu otrzyma trzy nowe jednostki wysokoprężne (w tym 150-konną nowość z serii Evo) i trzy benzynowce (120-272 KM) . Do wyboru także 7-stopniowa skrzynia DSG i napęd na wszystkie koła.