Garaż dla cyberauta Tesli to bunkier na czas apokalipsy

Pokazany światu przez Elona Muska pojazd Cybertruck to radykalnie zaprojektowane kuloodporne, terenowe auto wprost z futurystycznej mangi. Teraz pojawiają się projekty równie rzucającego się w oczy schronienia dla samochodu i jego właściciela.

CyberBunker to bardziej garaż niż dom. Świadczy o tym choćby fakt, że jedyne drzwi do budynku to brama wjazdowa dla samochodu. Stworzony został przez studio projektowe Lars Büro z założeniem, że futurystyczny pojazd Tesli wymaga równie nowoczesnego miejsca do parkowania.

Cyberbunkier Tesli (fot. Lars Büro)

 

Sztywna skorupa

Firma tłumaczy na swojej stronie internetowej, że skoro elektryczna ciężarówka Muska to przykład samonośnego nadwozia ze stali, na podobnej zasadzie powinna funkcjonować konstrukcja zewnętrznej skorupy CyberBunkra. Poprzez składającą się brama wchodzi się do ”magazynu” o powierzchni ponad 55 m. kw., w którym obok pojazdu wielkości wspomnianego elektryka Tesli zmieścić się może kilka innych, przydatnych na wypadek apokalipsy urządzeń.

– Dzięki sztywnej strukturze zewnętrznej i opływowym kształtom, CyberBunker jest w stanie sprostać najtrudniejszym warunkom klimatycznym. Nowoczesna infrastruktura tworzy samowystarczalne środowisko pozwalające przeżyć człowiekowi w najbardziej odległych i niedostępnych obszarach – reklamują swoją wizję autorzy. Przejście między częścią dla auta a częścią przeznaczoną dla ludzi można wyposażyć w śluzę powietrzną pozwalającą odciąć się od potencjalnie toksycznego środowiska.

Cyberbunkier Tesli (fot. Lars Büro)

 

Samowystarczalna kryjówka

Powierzchnia mieszkalna jest nieco ponad trzykrotnie większa od garażowej. Jak zapewnia Lars Büro, da się ją zaprojektować tak, by spełniała niezliczone funkcje – od mieszkania, przez schron, po magazyn albo sklep czy punkt usługowy. – Dzięki kuloodpornym oknom zapewniającym maksymalną ochronę, panoramiczna konstrukcja pozwala cieszyć się widokiem na otoczenie – przekonują projektanci.

Sercem technologicznym budynku jest pomieszczenie chroniące serwerownię, zbiorniki na wodę, systemy hydrauliczne oraz magazyn na energię z paneli słonecznych pokrywających dach. Wizualizacje na stronie studia projektowego nęnci wizją uniwersalności projektu, który – sądząc po grafikach – równie dobrze sprawdziłby się jako przystawka do ”zwykłego” domu, bezpieczna willa na odludziu, ale i schron dla zdobywcy Marsa.

Cyberbunkier Tesli (fot. Lars Büro)

 

Plany i alternatywa

Poza zachętą do kontaktu, nowojorskie Lars Büro nie oferuje żadnych informacji o możliwych planach faktycznego wybudowania post apokaliptycznej konstrukcji. Nie zmienia to faktu, że jako koncepcja musi wydawać się dość atrakcyjną dla potencjalnego nabywcy samochodu Elona Muska. Na pewno wpłynęła na wyobraźnię projektantów.

Miliarder-wizjoner pokazując prototyp swojej futurystycznej ciężarówki zachęcił do pracy architektów z różnych stron świata. Kolejny budynek mieszkalny wzorowany na samochodzie to rosyjski CyberHouse– kilkupiętrowa alternatywa dla CyberBunkra dająca właścicielowi auta Tesli nieco większą przestrzeń do życia przy zapewnieniu podobnych standardów bezpieczeństwa.

 

Serwis AutoEvolution uznał, że ten dom ”jest wielki, błyszczący i wygląda równie agresywnie, co sam pojazd”. Rosjanie stworzyli wizję żelbetonowego bunkra stojącego nad ziemią zapewniającego podobny poziom wygody, co jazda stojącym w jego garażu pojazdem.

 

Jak łódź podwodna

Tak jak wspomniany wyżej CyberBunker, CyberHouse ma wytrzymać uderzenie huraganu, trzęsienie ziemi i ostrzał z broni małokalibrowej. Kuloodporne okna można dodatkowo wzmocnić ”pancernymi” żaluzjami. Jak zachęcają autorzy, ”gładkie pochylone ściany sprawią, że zombie nie dostaną się na słoneczny taras.” W środku jest przestrzeń do życia dla 6-7 osób. Standardowe wyposażenie zapewnić ma samowystarczalność w zakresie energii i wody na przynajmniej na jeden rok.

Cyberdom (fot. Modern House)

 

– Tworząc CyberHouse przyjęliśmy te same zasady, które towarzyszą projektantom nowoczesnych łodzi podwodnych, składających się przecież z kilku ochronnych skorup. Wielowarstwowość proponowanego schronienia zapewnić ma ochronę przed różnymi kataklizmami. Nie traci się przy tym dostępu do żadnych współczesnych wygód – tłumaczy CNN Aleks Wiżewski, główny architekt stojący za projektem. W tym drugim przypadku też nie ujawniono planów postawienia gdziekolwiek faktycznego budynku.