WARSZAWA - CENTRUM NAUKI KOPERNIK

W Parku Odkrywców warszawskiego Centrum Nauki Kopernik (CNK) w wakacje będzie można korzystać z zajęć projektowania, budować instalacje ogrodnicze, uczestniczyć w happeningach artystycznych. Grupa artystyczna Parque nō pomoże znaleźć sposoby na wyciszenie się w miejskiej dżungli, pracownia Kwiatkibratki zbuduje w parku kwitnącą rzeźbę, otwarta zostanie też nowa stała przestrzeń w Koperniku – Majsternia.

Weekend 12 i 13 lipca będzie świetną okazją do poznania postaci genialnego naukowca Nikoli Tesli, który żyjąc na przełomie wieków opatentował ponad 120 wynalazków. CNK przygotowało wtedy Dni Tesli, podczas których młodzi konstruktorzy będą mogli np. wykonywać proste i bezpieczne doświadczenia z prądem elektrycznym, zobaczyć najbardziej znane wynalazki Tesli w postaci hologramów i przekonać się, jak doskonałym instrumentem muzycznym może być transformator prądu zmiennego.

Specjalne wakacyjne eksperymenty i doświadczenia czekają też na gości laboratoriów CNK. W laboratorium chemicznym będzie można przygotować swój własny, naturalny krem; w biologicznym dowiedzieć się czy owoce mogą być równie muzykalne jak pianino; w fizycznym samodzielnie wyhodować kryształy; a w robotycznym zbudować "szczotkobota".

Już tradycyjnie coś dla siebie znajdą też kinomani, którzy w wakacyjne piątkowe wieczory przyjdą do Parku Odkrywców. Od godz. 21 czeka na nich Kino Letnie, któremu w lipcu będzie towarzyszyło hasło "Raj utracony". Pokazywane filmy utworzą opowieść o tym, co tracimy, a co zyskujemy w związku z rozwojem nauki i technologii. "Czy jesteśmy gotowi na wzięcie odpowiedzialności za zmiany, jakich dokonujemy w naszym środowisku naturalnym i w nas samych? Przekraczamy kolejne granice – wpływając na klimat, eksperymentując z przyrodą, zgłębiając tajemnice genomu… Pytania o aspekty etyczne naszych działań sprawiają, że coraz częściej dzielimy się na technoentuzjastów i ekosceptyków. Czy istnieje jeszcze szansa na porozumienie się obu tych środowisk?" - pytają organizatorzy wydarzenia.

W repertuarze znalazły się np. "Projekt Nim" o szympansie, który wychowany przez ludzi i nauczony języka migowego, od kołyski stanowił eksperyment naukowy. Zaplanowano tez film "Zbieracze i zbieraczka" o wielowiekowej tradycji zbierania resztek plonów po żniwach, która uzyskała nową odsłonę w miastach. Reżyserka, pokazując niewymiarowe ziemniaki, które nie przeszły unijnej selekcji lub stary sprzęt elektroniczny, pozostawiony na ulicy, nie pozwala nam przejść obojętnie obok marnotrawstwa, jakiego dokonujemy na co dzień. Widzowie będą mogli zobaczyć też filmy: "Gattaca” - o tym czy człowiek, dzięki rozwojowi nauki, przyspieszy ewolucję własnego gatunku oraz "Prezydent nowej Atlantydy" - poświęcony Mohamedowi Nasheedowi, prezydentowi Malediwów, który ze względu na wciąż podwyższający się poziom wód Oceanu Indyjskiego, walczy o przetrwanie kraju.

W sierpniu widzowie będą mogli obejrzeć cykl „Zegar życia”, opowiadający o intymnym rozwoju człowieka, od niemowlęctwa do późnej starości. Szczegółowe informacje na temat atrakcji lata w Koperniku można znaleźć na stronie: http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/lato/