Koncern Hyundai Motor Company podejmuje znaczące kroki w celu umocnienia swojej pozycji na rynku pojazdów elektrycznych (EV). Firma koncentruje się na opracowaniu baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) o bardzo dużej pojemności do swoich nadchodzących elektryków sprzedawanych pod markami Hyundai i Kia.
Czytaj też: Hyundai pokazuje samochód rodem z “Cyberpunka 2077”. Aż zachciało mi się znowu pograć
Mając na celu osiągnięcie gęstości energii na poziomie około 300 Wh/kg, Hyundai zamierza prześcignąć obecnych liderów w branży, takich jak chińskie CATL i BYD, które obecnie mają około 200 Wh/kg. Ten śmiały ruch jest częścią szerszej strategii Hyundaia, aby stać się dominującym graczem na rynku pojazdów elektrycznych.
Hyundai działa proaktywnie i ma w tym swój interes
Hyundai już ugruntował swoją pozycję w segmencie pojazdów elektrycznych. Modele takie jak IONIQ 5 i IONIQ 6 są znane ze swojej wydajności i przystępnej ceny, co czyni je popularnymi wyborami wśród konsumentów. Jednak koreański koncern na tym nie poprzestaje. Ma ambitne plany opracowania zaawansowanej technologii akumulatorów i innych innowacji, aby zapewnić sobie wiodącą pozycję w przyszłości przemysłu samochodowego.
Czytaj też: Nowy elektrolit sprawi, że samochody elektryczne pojadą dwa razy dalej na jednym ładowaniu
Według raportu Electrek, przedstawiciel Hyundaia potwierdził jesienią ubiegłego roku, że firma współpracuje z lokalnymi partnerami, w tym LG Energy Solution, Samsung SDI i SK On, w celu opracowania najnowocześniejszych akumulatorów LFP. Głównym celem jest maksymalizacja pojemności ogniw przy jednoczesnym dążeniu do znacznego zwiększenia gęstości energii. Jeśli Hyundai osiągnie swój cel 300 Wh/kg do 2025 r., wyznaczy nowy standard w branży i przyćmi swoich konkurentów.
Warto wspomnieć, że ogniwa LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) to typ akumulatorów litowo-jonowych, w których katodę stanowi fosforan litowo-żelazowy (LiFePO4). Charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa, długą żywotnością, stabilnością chemiczną oraz odpornością na wysokie temperatury. Ogniwa LFP są powszechnie stosowane w pojazdach elektrycznych, systemach magazynowania energii oraz elektronice przenośnej.
Chiny zdominowały światowy rynek akumulatorów, a CATL i BYD łącznie kontrolowały ponad 50 proc. udziałów w sierpniu 2024 r. Hyundai zdaje sobie sprawę z potrzeby zmniejszenia zależności od chińskich producentów akumulatorów. Firma obecnie używa akumulatorów CATL w takich modelach jak Kona EV i Kia Ray. Jednak w związku z niedawnym wprowadzeniem taryf na import pojazdów elektrycznych z Chin do USA i UE, Hyundai podejmuje proaktywne kroki w celu ustanowienia własnych możliwości produkcji akumulatorów.
W czerwcu Hyundai ogłosił znaczną inwestycję w wysokości 7,3 mld dol. w ciągu następnej dekady w rozwój akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Ponadto Hyundai i Kia zainicjowały nowy projekt mający na celu opracowanie materiału katodowego baterii LFP, którego celem jest produkcja tańszych elektryków. Producenci samochodów współpracują z Hyundai Steel i ExoPro BM, aby stworzyć prekursor katod baterii LFP. Według władz Hyundaia innowacyjna metoda produkcji może zwiększyć wydajność przy jednoczesnym obniżeniu kosztów przyszłych modeli pojazdów elektrycznych.