To koczownicze imperium zagroziło potędze Chin. Szczególną rolę odegrały kobiety

Badania starożytnego DNA ujawniły strukturę Xiongnu, pierwszego koczowniczego imperium Mongolii. Powstało ono ok. 2000 lat temu, stając się największym rywalem cesarskich Chin, a nawet inspirując budowę Wielkiego Muru.
Przed Czyngis-chanem w Mongolii istniało także inne koczownicze imperium /Fot. Pixabay

Przed Czyngis-chanem w Mongolii istniało także inne koczownicze imperium /Fot. Pixabay

Prawda o Xiongnu, pierwszym koczowniczym imperium na świecie, wreszcie ujrzała światło dzienne dzięki żmudnym wykopaliskom archeologicznym prowadzonym przez naukowców z Max Planck Institutes for Evolutionary Anthropology and Geoanthropology. Okazało się, że lud ten mógł pochwalić się dużą różnorodnością genetyczną – nie tylko w obrębie całego imperium, ale także poszczególnych rodzin. Szczegóły opisane w czasopiśmie Science Advances wyjaśniają, jak właściwie funkcjonowało pierwsze koczownicze imperium Mongolii.

W imperium Xiongnu kobiety były ważniejsze, niż sądziliśmy

W przeciwieństwie do swoich sąsiadów, lud Xiongnu nigdy nie wykształcił pisma, więc jedyne istniejące zapisy historyczne pochodzą niemal w całości od ich rywali i wrogów. Informacje przekazywane m.in. przez kronikarzy z dynastii Han dostarczają niewiele przydatnych informacji o mongolskim imperium, nie mówiąc o szczegółach dotyczących polityki czy organizacji społecznej.

Czytaj też: Imperium Rzymskie przez długi czas handlowało z tym krajem, co zapewniło im wiele egzotycznych darów

Naukowcy z niemieckiego instytutu przeprowadzili dogłębne badania genetyczne na dwóch cmentarzach elit cesarskich Xiongnu wzdłuż zachodniej granicy imperium: Takhiltyn Khotgor i Shombuuzyn Belchir.

Badania prowadzono na cmentarzach Takhiltyn Khotgor i Shombuuzyn Belchir /Fot. J. Bayarsaikhan, Max Planck Institute

Juhyeon Lee, doktorant z Seoul National University, wyjaśnia:

Wiedzieliśmy, że Xiongnu mieli wysoki stopień różnorodności genetycznej, ale z powodu braku danych genomowych w skali społeczności pozostawało niejasne, czy ta różnorodność wyłoniła się z heterogenicznej mozaiki lokalnie homogenicznych społeczności, czy też lokalne społeczności same były genetycznie zróżnicowane. Chcieliśmy wiedzieć, jak taka genetyczna różnorodność była zorganizowana w różnych skalach społecznych i politycznych, a także w odniesieniu do władzy, bogactwa i płci.

Osoby z obu cmentarzy wykazywały dużą różnorodność genetyczną, porównywalną do tego, co można było dostrzec w całym imperium Xiongnu. To potwierdza, że mówimy o imperium wieloetnicznym, choć duża część tej różnorodności była rozwarstwiona przez status. Osoby o najniższym statusie (np. służba elit) wykazywały najwyższą różnorodność genetyczną i heterogeniczność, co wskazuje, że osoby te pochodziły albo z odległych części imperium, albo spoza niego. Z kolei lokalne i arystokratyczne elity były obdarzone niższą różnorodnością genetyczną oraz wyższym odsetkiem wschodnioeuroazjatyckich przodów.

Prof. Choongwon Jeong z Seoul National University wyjaśnia:

Mamy teraz lepsze pojęcie o tym, jak Xiongnu rozszerzyli swoje imperium poprzez włączenie rozbieżnych grup, wykorzystanie małżeństwa i pokrewieństwa do budowy imperium.

Badania potwierdziły także, że kobiety Xiongnu odgrywały szczególnie ważne role polityczne w ekspansji i integracji nowych terytoriów wzdłuż granicy imperium. Odkryto, że na cmentarzu Takhiltyn Khotgor najwspanialsze grobowce zostały wzniesione dla kobiet, a każda z nich była otoczona rzeszą zwykłych mężczyzn pochowanych w prostych grobach.

Choć imperium Xiongnu ostatecznie rozpadło się pod koniec I wieku n.e., wyniki badań wskazują na jego trwałe społeczne i kulturowe dziedzictwo.