W 1962 r. Herbert Marshall McLuhan spopularyzował termin "globalna wioska". To trend, w którym masowe media elektroniczne obalają bariery czasowe i przestrzenne, umożliwiając ludziom komunikację na masową skalę. Internet, który powstał kilka lat później, miał być wynalazkiem, który zrealizuje tę wizję. Jednak choć jest dziś siecią o globalnym zasięgu, często bywa przez nas wykorzystywany bardzo lokalnie.

Świadczą o tym m.in. badania opisywane w książce prof. Davida Bella "Location is (Still) Everything". Okazuje się, że internauci najchętniej korzystają z serwisów, które są im geograficznie bliskie. I nie jest to tylko kwestia barier językowych. Np. Amerykanie częściej zaglądają na kanadyjskie strony porno niż na brytyjskie. A już w 1998 r. badacze z University of Toronto odkryli, że internet potrafi tworzyć i wzmacniać lokalne wspólnoty.

To jak to wreszcie jest z tą globalną siecią? Czy jest w niej miejsce na patriotyzm lokalny? I dlaczego manifestujemy go, używając przede wszystkim zagranicznych narzędzi, takich jak amerykańskie sieci społecznościowe? O tym porozmawiam w specjalnym wydaniu mojej audycji, na dzień przed Narodowym Świętem Niepodległości. Oto moi rozmówcy:

  • Agnieszka Gajzler, Vice Managing and Innovation Director w domu mediowym Carat Poland,
  • Patryk Grzeszczuk, szef strategii w agencji Isobar Poland,
  • Krzysztof Zieliński z Gemiusa.

Przypominam archiwalne odcinki o e-handlu od strony klienta i sprzedawcy, cenzurze internetu, start-upach, beaconach, kompetencjach cyfrowych, Wikipedii i crowdsourcingu, cyberemocjach i mowie nienawiści.

Specjalnego odcinka "Człowiek 2.0" możecie posłuchać 10 listopada po godz. 17 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Zapraszam!