Firmy od dziesięcioleci starają się jak najlepiej poznać swoich klientów. Z jednej strony po to, by zrozumieć, czego potrzebują - czyli co jeszcze można im sprzedać. Z drugiej po to, by dowiedzieć się, dlaczego kupują bądź nie kupują tego, co firma oferuje. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ słynna maksyma z serialu "Dr House" naprawdę jest prawdziwa: wszyscy kłamią. Częściowo świadomie, a częściowo dlatego, że po prostu nie potrafią powiedzieć, co tak naprawdę myślą lub czują. 

Poznanie prawdziwych intencji i motywacji konsumentów jest więc zadaniem niełatwym. Firmy badawcze posługują się w tym celu różnymi narzędziami. Są wśród nich badania etnograficzne – prowadzone w terenie, polegające na obserwowaniu zachowań pojedynczych ludzi czy niewielkich grup. Na drugim biegunie znajdują się analizy ogromnych ilości danych (big data), dostarczanych dziś przez cyfrowe media. Jak z tych badań wyciągnąć sensowne wnioski?

O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM: Klaudyna Kamińska, dyrektor działu badań Izmałkowa Consulting i Szymon Urbański, Data Science Team Leader z Amplifi (grupa Dentsu Aegis Network Polska).

Zobaczcie fragment wykładu Julii Izmałkowej na temat odkrywania prawdy o ludziach:

Przy okazji polecam archiwalne audycje o big data, projektowaniu doświadczeń, cyberemocjach i beaconach. Warto też przeczytać artykuły "Homo neurobiologicus rusza na zakupy" i "Efekt wampira".

Nowego odcinka "Człowieka 2.0" możecie posłuchać 28 listopada po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!