W 2030 r. liczba obsługiwanych pasażerów na polskich lotniskach ma przekroczyć 59 milionów. Jak to tego czasu zmieni się sposób, w jaki podróżujemy? Nowy raport opracowany przez firmie Skyscanner pokazuje, że pasażerowie będą mogli szybko i bezstresowo przechodzić przez strefę kontroli na lotniskach, a następnie rozkoszować się komfortowym lotem pełnym rozrywek.

Lotniska przyszłości: strefy ogólnodostępne i sprawna obsługa odlotów

Zgodnie z przewidywaniami autorów raportu, w przyszłości pobyt na lotnisku będzie w pełni zautomatyzowany – pasażerowie przejdą kompletną kontrolę bezpieczeństwa bez konieczności pojawienia się na stanowisku odpraw oraz stania w kolejkach, co znacznie przyspieszy cały proces. Podróżni będą mogli odprawić się i nadać bagaż podczas kupowania swojej kawy na lotnisku, a ich smartfony pozwolą sprawdzić stan kolejki do kontroli bezpieczeństwa i wyznaczą najkrótszą trasę do bramki odlotu.

Nowy trend określany jako internet rzeczy oznacza, że coraz więcej produktów będzie miał dostęp do sieci i możliwość wzajemnej komunikacji [Czytaj więcej: CZY DO INTERNETU MOŻNA PODŁĄCZYĆ DOWOLNY PRZEDMIOT?]. Przykładem mogą być cyfrowe etykiety na bagaż oraz same walizki, które będą zawierać informacje na temat lotu oraz miejsca docelowego, co pozwoli na bieżąco śledzić ich położenie podczas podróży. Ten futurystyczny system wraz z kartami zawierającymi dane biometryczne (które zastąpią paszporty) sprawi, że podróżni doświadczą znacznie sprawniejszej obsługi, a sam pobyt na lotnisku będzie krótszy i o wiele przyjemniejszy niż dziś.

Lotniska przyszłości: „miasteczka lotniskowe”

Po przejściu kontroli bezpieczeństwa, podróżni znajdą się w strefie, która będzie początkiem wakacyjnych przeżyć. Hale odlotów będą pięknymi budowlami, które wprawią podróżnego w dobry nastrój. Będą zawierać szereg atrakcji począwszy od galerii sztuki, przez ogrody, kina 3D, a kończąc na zacisznych miejscach do uprawiania jogi. 43% pasażerów chciałoby, aby na lotniskach znajdowały się parki lub plaże. Pragnienie bardziej otwartych budynków wpłynie na powstawanie nowych i inspirujących „miasteczek lotniskowych” (ang. aerovilles), które staną się lotniskowym standardem do 2024 r.

Czytaj więcej: MAGICZNE PODRÓŻOWANIE: SZYBKO, WYGODNIE, ROMANTYCZNIE

Raport przewiduje, że w pomieszczeniach znajdą się interaktywne ściany i podłogi, które zmienią nasz sposób robienia zakupów oraz zamawiania jedzenia na lotnisku. Nowe technologie haptyczne pozwolą pasażerom powąchać, poczuć oraz obejrzeć produkty, które chcą nabyć, jednocześnie nie wychodząc z basenu na dachu terminalu. „Phygital” (od ang. physical/digital) – połączenie fizycznych i cyfrowych technik sprzedaży – oznaczać będzie, że podróżni będą mogli zamawiać towary przez ruch dłonią albo wydanie prostej komendy głosowej.

Loty przyszłości  

Raport przewiduje, że wraz z pojawieniem się hologramów reprezentujących obsługę lotnisk, podobny system będzie dostępny również na pokładach samolotów, gdzie pozwoli pasażerom na prowadzenie rozmów 3D (w stylu znanym nam dziś ze Skype’a) z przyjaciółmi i rodziną w czasie lotu. W fotelach znajdą się technologie pochłaniające dźwięk, co nie pozwoli podsłuchać prywatnej rozmowy, a haptyczne rękawice, pozwolą wymienić uścisk dłoni z odległym partnerem biznesowym i poczuć , jakby robiło się to naprawdę. Zmiennokształtne fotele zapewnią każdemu podróżnemu komfort dopasowując się do jego indywidualnych preferencji a także staną się kombinacją mobilnego salonu oraz wirtualnego biura. Siedzenia w samolocie będą posiadać wgraną uprzednio bazę spersonalizowanych multimediów – filmów, muzyki i danych.


Raport nt. przyszłości podróżowania został przygotowana przez Skyscanner we współpracy z The Future Laboratory oraz 56-osobowym zespołem ekspertów i futurologów zajmujących się branżą turystyczną i technologiami.