KIA na prąd – testujemy model EV6

Kia ma już ponad 10-letnie doświadczenie w masowej produkcji pojazdów z napędem elektrycznym (pierwsza była Kia POP a zaraz po niej e-Soul. Dopiero potem pojawiło się e-Niro), a jej modele zdobywają uznanie i liczne wyróżnienia – Kia e-Soul w 2020 roku został uhonorowany tytułem „Światowy Samochód Roku” w kategorii aut miejskich, a na początku tego roku e-Niro zajęło 1. miejsce wśród modeli elektrycznych popularnych marek w badaniu satysfakcji JD Power na grupie blisko 10 000 użytkowników aut EV. Warto dodać, że Kia obejmuje wszystkie swoje samochody elektryczne 7-letnią gwarancją (do 150 000 km), która chroni także silnik oraz akumulator. Ambicje KIA są jednak o wiele większe, dlatego też nie trzeba było długo czekać na spektakularne uderzenie. Do salonów sprzedaży wjechała właśnie KIA EV6 – samochód jakiego nikt się nie spodziewał.
KIA na prąd – testujemy model EV6

Moc postępu

EV6 jest pierwszym modelem KIA nowej generacji zbudowanym na zupełnie nowej platformie E-GMP (Electric Global Modular Platform), na której powstawać będą kolejne modele elektryczne. Potwierdza to tym samym, że Koreańczycy odważnie kroczą drogą elektromobilności i stają się liderem innowacji technologicznych.

Nowa, zupełnie płaska platforma z rozstawem osi 2900 mm pozwoliła projektantom na swobodną aranżację wnętrza. Siedzenia EV6 mają lekką konstrukcję i pokryte zostały tkaniną pochodzącą z recyklingu tworzyw sztucznych. Dodatkowo fotele przednie wyposażono w funkcje „Lounge”, która pozwalając kierowcy na odpoczynek w wyjątkowo komfortowej pozycji, wynosi funkcję ładowania baterii na niespotykany dotąd poziom.

Finezyjne i ascetyczne jednocześnie kształty deski rozdzielczej wprowadzają pasażerów do cyfrowego świata KIA. Ilość fizycznych przycisków ograniczona została do niezbędnego minimum, a te wirtualne pojawiają się dopiero po włączeniu zapłonu. Wystylizowana na wolant kierownica wraz z pulpitem konsoli środkowej przywodzą na myśl kokpit myśliwca, a wrażenie to wzmaga szeroki, podwójny, zakrzywiony w kierunku kierowcy ekran, będący jednocześnie centrum dowodzenia.

Należy także zwrócić uwagę na wyświetlacz przezierny HUD, który nie tylko wyświetla najpotrzebniejsze informacje, ale korzysta z technologii rozszerzonej rzeczywistości. Dopełnieniem całości jest po raz pierwszy zamontowany w samochodzie elektrycznym KIA 14-głośnikowy system audio MERIDIAN.

Technologia i zmysły

EV6 jest pierwszym modelem KIA nowej generacji zbudowanym na zupełnie nowej platformie E-GMP (Electric Global Modular Platform), na której powstawać będą kolejne modele elektryczne. Potwierdza to tym samym, że Koreańczycy odważnie kroczą drogą elektromobilności i stają się liderem innowacji technologicznych.

Nowa, zupełnie płaska platforma z rozstawem osi 2900 mm pozwoliła projektantom na swobodną aranżację wnętrza. Siedzenia EV6 mają lekką konstrukcję i pokryte zostały tkaniną pochodzącą z recyklingu tworzyw sztucznych. Dodatkowo fotele przednie wyposażono w funkcje „Lounge”, która pozwalając kierowcy na odpoczynek w wyjątkowo komfortowej pozycji, wynosi funkcję ładowania baterii na niespotykany dotąd poziom.

Finezyjne i ascetyczne jednocześnie kształty deski rozdzielczej wprowadzają pasażerów do cyfrowego świata KIA. Ilość fizycznych przycisków ograniczona została do niezbędnego minimum, a te wirtualne pojawiają się dopiero po włączeniu zapłonu. Wystylizowana na wolant kierownica wraz z pulpitem konsoli środkowej przywodzą na myśl kokpit myśliwca, a wrażenie to wzmaga szeroki, podwójny, zakrzywiony w kierunku kierowcy ekran, będący jednocześnie centrum dowodzenia.

Należy także zwrócić uwagę na wyświetlacz przezierny HUD, który nie tylko wyświetla najpotrzebniejsze informacje, ale korzysta z technologii rozszerzonej rzeczywistości. Dopełnieniem całości jest po raz pierwszy zamontowany w samochodzie elektrycznym KIA 14-głośnikowy system audio MERIDIAN.

Uzasadniona radość

KIA EV6 dostępna jest w kilku wersjach elektrycznego napędu, z których najbardziej spektakularny, występujący w wersji EV6 GT wyposażony jest w dwa silniki generujące łącznie moc 585 KM. Auto jest w stanie osiągnąć pierwsze 100 km/h w 3,5 sekundy i rozpędzić się do 260 km/h! Akumulatory o pojemności 77,4 kWh pozwalają na przejechanie dystansu 400 km.

Z kolei najoszczędniejsza wersja EV6 z silnikiem o mocy 229 KM i identyczną baterią jest w stanie pokonać na jednym ładowaniu aż 528 km. Iście sportowy może być także proces ładowania akumulatorów. Wykorzystując wysokie napięcie 800 V oraz stacje ładowania 350 kW można uzupełnić prąd w bateriach w zakresie 10-80 % w czasie poniżej 18 minut, a uzyskanie zasięgu 100 km trwa tylko 4,5 minuty. W tym kontekście nikt nie zarzuci KIA, że jej samochody elektryczne pozbawione są emocji.