Rosyjskie kleszcze, jakich jeszcze nie znaliśmy. Mogą stanowić śmiertelne zagrożenie

O tym, że kleszcze mogą przenosić groźne choroby, wiedzą chyba wszyscy. Odkryto trzy nowe gatunki, mogące wywołać jeszcze więcej spustoszenia w naszym organizmie. Są one dość powszechne, ale na Syberii i Mongolii.
Kleszcz – zdjęcie poglądowe /Fot. Pixabay

Choroby przenoszone przez kleszcze są bardzo groźne dla zdrowia i życia człowieka. Borelioza, kleszczowe zapalenie mózgu, babeszjoza czy tularemia, to tylko niektóre z nich. Choć ich wystąpienie wymaga bezpośredniego kontaktu z tymi małymi pajęczakami, wcale nie są rzadkością. Są trudne do rozpoznania, zwłaszcza w początkowym okresie.

Czytaj też: Jak uchronić się przed kleszczami? Liczba zachorowań m.in. na boreliozę wzrosła trzykrotnie

Kleszcze są wektorami ok. 130 wirusów, 200 gatunków piroplazm i filarii, 20 gatunków riketsji oraz wielu gatunków bakterii. W Polsce liczba zarejestrowanych zachorowań na boreliozę systematycznie rośnie – w 2016 r. odnotowano ponad 21 tys. przypadków, a to 30 razy więcej niż w 1996 r. Najczęstszym objawem boreliozy jest rumień wędrujący, który występuje u ponad połowy pacjentów – rozwija się powoli w miejscu wkłucia kleszcza w ciągu 3-30 dni.

Niestety, zakres chorób przenoszonych przez kleszcze systematycznie rośnie, bo wciąż odkrywamy nowe gatunki tych pajęczaków. Właśnie możemy doliczyć kolejne trzy należące do rodzin Spinturnicidae i Macronyssidae.

Nowe gatunki kleszczy, które mogą przenosić poważne choroby

Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Tiumeniu odkryli trzy nowe gatunki kleszczy, które mogą przenosić takie choroby jak dżuma czy gorączka Zachodniego Nilu. Po przeanalizowaniu literatury naukowej, w tym prac w języku chińskim i japońskim, uczeni doszli do wniosku, że pasożyty należą do dwóch rodzin – Spinturnicidae i Macronyssidae.

Prof. Maria Orłowa z Tiumeńskiego Państwowego Uniwersytetu Medycznego mówi:

Materiał badawczy zebrano podczas ekspedycji do Mongolii i na Syberię. Kleszcze znajdowały się w ciałach nietoperzy żyjących na tamtych terenach.

Nowe gatunki są nosicielami bartonelozy, kleszczowego zapalenia mózgu, boreliozy, gorączki krwotocznej z zespołem nerkowym, tularemii i dżumy. Jeden z kleszczy został znaleziony w kolekcjach Muzeum Zoologicznego Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego, a pozostałe zostały złapane w Buriacji i Tuwie. Według Rospotriebnadzor do końca kwietnia 1072 osoby zostały ukąszone przez wspomniane gatunki kleszczy – nie wiadomo, ile z nich zachorowało. Wyniki badania nowych gatunków zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Persian Journal of Acarology.

Potrzeba dalszych badań, aby lepiej zrozumieć skalę potencjalnego zagrożenia. Nie ma pewności, czy nowe gatunki kleszczy są równie niebezpieczne dla ludzi, jak dla badanych nietoperzy. Konieczne jest przeprowadzenie badań genetycznych pajęczaków i określenie stopnia ich pokrewieństwa ze znanymi gatunkami. Rosjanie zadeklarowali chęć podjęcia współpracy z chińskimi uczonymi, aby dociec do źródła zagrożenia, więc możemy spodziewać się dalszych aktualizacji w tym temacie.

Czytaj też: Komary nie dają nam spokoju. Na Florydę zawitał nowy gatunek

Warto pamiętać, że kleszcze (Ixodida) to rząd pajęczaków z podgromady roztoczy. Zalicza się do niego ok. 900 opisanych gatunków, wszystkie są obligatoryjnymi, czasowymi pasożytami zewnętrznymi kręgowców. W ich cyklu rozwojowym występuje jajo, larwa, 1-8 stadiów nimfalnych oraz osobnik dorosły.