Jak naukowcy wykorzystują klocki LEGO w laboratorium?

LEGO, czyli najsłynniejsze klocki na świecie, to nie tylko świetna rozrywka dla osób w każdym wieku – mogą być wykorzystywane także przez naukowców. W jaki sposób? Na ciekawy pomysł wpadli brytyjscy uczeni, którzy musieli zmniejszyć koszty swojego projektu badawczego.
Klocki LEGO pozwalają na zbudowanie niesamowitych rzeczy – także przez naukowców /Fot. Pixabay

Zespół naukowców z Cardiff University zaprojektował urządzenie do biodruku 3D zbudowane w całości z klocków LEGO. Wszystko po to, by obniżyć koszty badań z zakresu inżynierii tkankowej. Uczeni dostali na to grant British Skin Foundation.

Czytaj też: Komórki macierzyste wykorzystane do stworzenia tkanek oka. Nie obyło się bez techniki biodruku 3D

Wymyślona, zaprojektowana i zbudowana przez dr Christophera Thomasa, dr Olivera Castella i dr Siona Coulmana z Cardiff’s School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, biodrukarka jest w stanie wytwarzać materiał biologiczny, taki jak komórki skóry. W przeciwieństwie do badań naukowych, które zazwyczaj są chronione patentami, zespół z Cardiff przedstawił dokładną metodologię zastosowaną do zaprojektowania i zbudowania urządzenia w nadziei, że inne laboratoria skorzystają z tego odkrycia. Szczegóły opisano w czasopiśmie Advanced Materials Technologies.

Dr Sion Coulman mówi:

Postawiliśmy sobie za cel stworzenie biodrukarki, którą każdy może zbudować, przy minimalnych funduszach i to właśnie udało nam się osiągnąć. Nasza praca celowo szczegółowo opisuje każdy element budowy, w tym konkretne użyte części LEGO, jak również jego możliwości, tak aby można było go łatwo replikować w każdym laboratorium, w dowolnym miejscu na świecie.

Biodrukarka z klocków LEGO – zbuduj i ty!

Ludzkie tkanki są niezbędne do pogłębiania naszej wiedzy o różnych schorzeniach i prac nad przyszłymi terapiami. Chociaż biodruk 3D daje szansę na pozyskanie tych próbek bez żmudnych i skomplikowanych procesów hodowli komórkowej, technika ta jest bardzo droga. Często korzystanie z druku 3D w kontekście badań biomedycznych jest po prostu nieopłacalne. Ale urządzenie zbudowane w całości z klocków LEGO może to zmienić.

Naukowcy z Cardiff University z powodzeniem wydrukowali hydrożelowe kropelki zawierające komórki skóry, a obecnie są na terapie odtwarzania trójwymiarowej architektury tej tkanki.

Biodrukarka zbudowana z klocków LEGO /Fot. Cardiff University

Dr Christopher Thomas mówi:

W czasie, gdy współpraca badawcza nigdy nie była bardziej krytyczna i gdy finansowanie badań jest tak ograniczone, jesteśmy dumni, że możemy podzielić się otwartą, dostępną i niedrogą alternatywą dla bardzo potrzebnego sprzętu, który jest poza budżetem większości badaczy.
Projekt biodrukarki 3D nie jest chroniony patentowo – mając odpowiednie klocki LEGO może zbudować ją każdy /Fot. Cardiff University

Dr Oliver Castell dodaje:

Wykazaliśmy, że pomimo skonstruowania z niedrogiego i prostego narzędzia konstrukcyjnego, ta biodrukarka jest wysoce zaawansowana technicznie i osiąga wymagany poziom precyzji, aby wytworzyć delikatny materiał biologiczny bez żadnych kompromisów dotyczących wydajności.

Badania są co prawda na wczesnym etapie, ale uczeni z Cardiff mają nadzieję, że w przyszłości biodrukarka 3D może pchnąć inżynierię tkankową na zupełnie nowe rejony, wprowadzając tym samym medycynę spersonalizowaną do naszych domów. Naukowcy prowadzą badania nad tworzeniem za pomocą drukarki z klocków LEGO realnych modeli skóry, które mogłyby być przydatne dla lekarzy.