Koniec z odpadami! Zwracanie butelek bardziej eko niż recykling

Siedmiu na dziesięciu konsumentów kupując napoje w szklanych butelkach nie zwraca uwagi czy opakowanie jest zwrotne, wynika z raportu, który powstał na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Tymczasem oddawanie butelek wielokrotnego użytku do sklepu czy skupu jest korzystne dla środowiska naturalnego i dla społeczeństwa.

Butelka musi wrócić

Wśród dostępnych dziś opakowań najbardziej ekologicznym jest szklana butelka zwrotna.. Wykonana z materiału znanego ludzkości od tysięcy lat, pozwala zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet sześciokrotnie. Co więcej – wielokrotne użycie szklanej butelki, oznacza oszczędność w kieszeni konsumenta, który za jej oddanie otrzyma zwrot kaucji. 

W Polsce każdego roku ponad 110 milionów sztuk butelek zwrotnych nie wraca do producentów. Oznacza to, że opakowania, które mogłyby służyć przez ok. 2 lata kończą swój cykl życia na wysypisku lub niepotrzebnie trafiają do ponownego przetworzenia. 

Warto pamiętać, że jeśli na etykiecie butelki znajduje się symbol dwóch przeciwstawnych strzałek, jedna nad drugą, lub napis “butelka zwrotna”, to mamy do czynienia z opakowaniem wielokrotnego użytku, które powinniśmy oddać do sklepu lub skupu. 

Butelka zwrotna

W Polsce szklana butelka zwrotna trafia do recyklingu średnio po 9-krotnym użyciu – wynika z raportów opracowanych dla Kompani Piwowarskiej. Tymczasem trwałość szkła pozwala na jej wykorzystanie nawet 20 razy, a recykling tego surowca wiąże się ze zużyciem dużej ilości energii 
i emisją CO2 do atmosfery.

Gdyby dziś zastąpić wszystkie szklane butelki zwrotne bezzwrotnymi, trzeba by przerobić dodatkowo 
1 mln ton szkła rocznie. To oznaczałoby, że połowa stłuczki musiałaby trafić na wysypiska, ponieważ huty szkła nie poradziłyby sobie z taką ilością surowca do recyklingu. Obecnie nie mamy powodów do dumy – aż 10% odpadów na wysypiskach, to szkło. 

Warto pamiętać, że każda szklana butelka zwrotna oddana do sklepu to gest na rzecz ochrony środowiska naturalnego,  czym przypomina  trwająca kampania edukacyjna #efekt1butelki.