Z twarzy prawie jak człowiek, z budowy ciała ktoś obcy. Kości w jaskini należały do nieznanej hybrydy

Początki ewolucji gatunku ludzkiego są niezwykle zawiłe. Nieustannie odkrywamy kolejne elementy skomplikowanej składanki. Odkrycie z jaskini w Chinach przynosi wiele zamieszania w świecie paleoantropologów, ale również wiele wyjaśnia. Kim była istota, której szczątki tam znaleziono?
Zdjęcie poglądowe

W 2019 w jaskini Hualong odkryto nietypowe szczątki hominina. Już od samego początku badań nie pasowały one do żadnego ze znanych gatunków wczesnych ludzi. Fragmenty kości żuchwy, czaszki i nóg nazwane roboczo HLD 6 nie odpowiadały ani Homo erectus, ani gatunkowi denisowian (prymitywnemu gatunkowi Homo, którego szczątki odnaleziono w rosyjskiej Jaskini Denisowej w 2010 roku).

Czytaj też: W ogródku natknął się na tajemnicze kości nieznanego stworzenia. Nie żyło już od tysięcy lat

Po kilku latach od odkrycia w końcu pojawiła się praca naukowców z Chińskiej Akademii Nauk, która wyjaśnia wiele na temat tajemniczego znaleziska. Artykuł opublikowano w Journal of Human Evolution.

Kości w chińskiej jaskini mogły należeć do nieznanego wcześniej gatunku

Zacznijmy jednak opowieść od początku. Ewolucja Homo sapiens nie była taka prosta, jak nam to w szkołach często przedstawiano. Człowiek współczesny nie wyewoluował w linii prostej z Homo erectus. Działo się to raczej stopniowo poprzez mieszanie się również z neandertalczykami, denisowianami i… no właśnie, nieznanym dotąd jeszcze gatunkiem hominina. Zdaniem wielu naukowców musiała jednak istnieć jeszcze jedna linia ewolucyjna i być może odkrycie z Chin jest pierwszym dowodem na jej istnienie.

Czytaj też: Złamana żuchwa i rak kości. Polacy poznali, na co cierpiały prehistoryczne gady sprzed 245 mln lat

Niemniej dla potwierdzenia takich odważnych przypuszczeń jeszcze daleka droga. My, natomiast, przyjrzyjmy się samej anatomii zagadkowej hybrydy człowieka. Dlaczego hybrydy? Odkryte szczątki przedstawiają hominina w wieku 12 ub 13 lat, który z twarzy zdecydowanie przypomina bardziej Homo sapiens, ale jego budowa ciała wciąż odzwierciedla liczne prymitywne cechy wcześniejszych gatunków. Tak przynajmniej twierdzą autorzy badań.

Wiek kości określono na 300 tysięcy lat, a więc środkowy plejstocen. Jest bardzo odległa przeszłość pod względem historii gatunku ludzkiego. Homo sapiens pojawił się w Chinach „dopiero” 120 tysięcy lat temu. Wobec tego naukowcy przyznali, że niektóre ze współczesnych cech anatomicznych były znane u homininów dużo wcześniej. Odkrytych kości jeszcze nie przypisują do nowego gatunku – potrzebne do tego się kolejne badania, ale niewykluczone, że o znalezisku z jaskini Hualong usłyszymy jeszcze niejeden raz.