Ford T, Polonez i Garbus. Poznaj najbardziej kultowe samochody w historii

Kultowe samochody przecierały szlaki w świecie motoryzacji, wyznaczały trendy lub… były zwykłymi pojazdami użytkowymi, które w latach swoje świetności nie wzbudzały żadnych emocji. Dziś każdy z wymienionych modeli może być ozdobą nawet najbardziej ekskluzywnej kolekcji klasyków.
Ford T, Polonez i Garbus. Poznaj najbardziej kultowe samochody w historii

Kultowe samochody: Ford Model T

Kultowe samochody zza oceanu? Mówiąc o amerykańskich legendach motoryzacji, na pierwszym miejscu należy wymienić Forda Model T. Nie był to pierwszy samochód, jednak to właśnie dzieło Henry’ego Forda zrewolucjonizowało przemysł motoryzacyjny. Dlaczego? Ponieważ Ford Model T był pierwszym autem wytwarzanym taśmowo.

Opisywany samochód powstał w 1908 roku. Głównym założeniem Henry’ego Forda było stworzenie auta dostępnego dla przeciętnej amerykańskiej rodziny. Samochód Forda miał charakteryzować się prostą budową, a co za tym idzie – niska ceną zakupu i tanią eksploatacją.

Początkowo, Model T był wyceniany na 850 dolarów, jednak wraz ze wzrostem produkcji (auto było montowane na taśmie od grudnia 1913 roku), cena malała. Jeszcze przed 1920 rokiem, koszt zakupu Modelu T wynosił ok. 400 dolarów. Do 1927 roku, powstało ponad 15 milionów egzemplarzy auta.

 

Kultowe samochody: Citroen DS

Kultowe samochody z Francji – tych jest wiele, jednak wymieniając klasyki tamtejszej motoryzacji, nie można pominąć Citroena DS. Futurystyczna limuzyna wyprzedziła swoje czasy jak żaden inny samochód i na nowo zdefiniowała pojęcie nowoczesnego, luksusowego auta Citroen.

Bogini, bo taki przydomek przyległ do modelu DS, została zaprezentowana w 1955 roku. Linia nadwozia samochodu nie przypominała niczego, co wcześniej poruszało się po drogach, jednak prawdziwa rewolucja kryła się pod karoserią. 

W Citroenie DS zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne, które było gwarancją nieziemskiego komfortu jazdy. Układ hamulcowy, sprzęgło i układ kierowniczy były wspomagane hydraulicznie. Mało? To nie koniec listy innowacji.

W 1967 roku, samochód został poddany modernizacji. Pojawiły się wówczas skrętne reflektory, które podążały za ruchem kierownicy. Taki element wyposażenia nie jest oczywisty nawet we współczesnych samochodach!

Citroen DS był produkowany do 1975 roku. W tym czasie, powstało ok. półtora miliona egzemplarzy francuskiego samochodu, w różnych wersjach nadwoziowych (oprócz podstawowego wariantu, wytwarzane było także kombi i kabriolet). Co istotne, zastosowana technologia okazała się żywotna i do dziś przetrwało wiele egzemplarzy Bogini. 

 

Kultowe samochody: Range Rover

Kultowe samochody były luksusowe, sportowe lub użytkowe. Land Rover udowodnił jednak, że połączenie pozornie sprzecznych cech nie jest zadaniem niemożliwym do zrealizowania. 

Angielski producent słynął z produkcji samochodów, które mogły wjechać niemal wszędzie. Podstawowy model Land Rovera (wówczas – Series II) był prosta konstrukcją, o charakterze typowo roboczym, jednak ze względu na możliwości terenowe, kupowała go także brytyjska arystokracja, której ulubioną rozrywka było polowanie. W 1970 roku, firma zaprezentowała jednak pojazd znacznie bardziej dostosowany do oczekiwań klasy wyższej.

W 1969 roku, zaprezentowany został prototyp o nazwie Velar. Rok później, luksusowa terenówka wkroczyła do produkcji, pod nazwą Range Rover. Wyrafinowany design i wnętrze, któremu bliżej było do wygodnego samochodu osobowego niż użytkowego, nie zdradzały możliwości terenowych pojazdu. Wystarczyło jednak dotrzeć tam, gdzie kończą się utwardzone drogi, by przekonać się, że niewiele jest przeszkód, z którymi Range rover nie da sobie rady.

Luksusowy off-roader dysponował stałym napędem na cztery koła, co sprawiało, że z dobrodziejstw takiego rozwiązania można było korzystać także na asfalcie. Kąty zejścia, natarcia i rampowy robią wrażenie nawet dziś. 

W początkowej fazie, samochód występował wyłącznie w wersji 3-drzwiowej. Model z dodatkową parą drzwi pojawił się dopiero po 11 latach. 

Wyrafinowana stylistyka brytyjskiej terenówki zdobyła uznanie nie tylko w oczach klientów. Pierwsza generacja Range Rovera została wystawiona w paryskim Luwrze, jako dzieło sztuki. Trudno o lepsze potwierdzenie stylistycznego kunsztu. 

 

Kultowe samochody: Ford Mustang

Kultowe samochody o dynamicznej charakterystyce, w wielu przypadkach, już w chwili debiutu kosztowały fortunę, jednak za wielką wodą dbano o to, by sportowe emocje były dostępne także dla młodych nabywców, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motoryzacją i nie dysponują dużą kwotą na zakup nowego auta. Właśnie takie były kultowe amerykańskie samochody z segmentu pony cars, a ich protoplastą był Ford Mustang. 

W 1964 roku, Ford zaprezentował maszynę, stworzoną z myślą o wchodzącym w dorosłość pokoleniu baby boomers. Premiera nowego modelu odbyła się na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Producent zakładał roczną sprzedaż na poziomie 100 tys. egzemplarzy i najwyraźniej nie przewidział, że Mustang szybko zyska status ikony. Pierwszego dnia, do firmy wpłynęło ponad 20 tys. zamówień. W ciągu roku, nabywców znalazło 417 tys. Mustangów.

Początkowo, auto było oferowane z silnikami 6-cylindrowymi. W 1965 roku, w cenniku pojawił się wariant V8. Pierwsza generacja kultowego Mustanga była produkowana przez 10 lat. Obecnie, na rynku oferowane jest szóste wcielenie amerykańskiej legendy.  

 

Kultowe samochody: FSO Polonez

Kultowe samochody z Polski – tych jest wiele, jednak z dzisiejszej perspektywy, jedną z największych ikon naszej motoryzacji jest FSO Polonez. Lista pt. “kultowe polskie samochody” jest znacznie dłuższa, ale to właśnie Polonez jest autem, które ją zamyka.

Na początku lat 70. stało się jasne, że era Fiata 125p powoli dobiega końca. Motoryzacyjne trendy nieustannie ewoluowały, więc w FSO podjęto decyzję o zastąpieniu poczciwego sedana bardziej nowoczesnym modelem. W tym celu, polska fabryka ponownie nawiązała współpracę z Fiatem.

Umowa, na mocy której zaprojektowano nowy samochód, została podpisana w 1974 roku. Dotyczyła samochodu klasy średniej, którego konstrukcja miała zapewnić możliwość wprowadzania modyfikacji. 

Porozumienie zakładało, że wszystkie elementy auta będą produkowane w kraju, co oznaczało pewne kompromisy. Aby móc wdrożyć produkcję, należało sięgnąć po płytę podłogową poprzednika. Z Fiata 125p pochodziła także jednostka napędowa, która jednak została poddana licznym modyfikacjom. Nadwozie zostało opracowane w oparciu o projekt autorstwa Giorgio Giugiaro, wykonanym na początku lat 70. dla Fiata.

3 maja 1978 roku, rozpoczęła się seryjna produkcja Poloneza. Ostatni Polonez opuścił brame zakładów FSO w maju 202 roku.

 

Kultowe samochody: Volkswagen Garbus

Kultowe samochody, mające zmotoryzować masy, można wymieniać bez końca, jednak jednym z najważniejszych modeli jest słynny Volkswagen Garbus. Nawet dziś, obok tego modelu po prostu nie da się przejść obojętnie.

Samochód opracował Ferdinand Porsche. W 1933 roku, niemiecki konstruktor otrzymał polecenie (od Adolfa Hitlera) opracowania samochodu taniego w produkcji i eksploatacji, który mógł zmieścić dwójkę dorosłych pasażerów i trójkę dzieci, rozpędzając się do prędkości 100 km/h. W 1935 roku, były gotowe dwa prototypy auta. 3 lata później, władze zatwierdziły projekt o nazwie Porsche Typ 60. W tym samym roku, zaprezentowany został samochód o nazwie KdF-Wagen. Po II wojnie światowej, nazwa została zmieniona na Volkswagen Typ 1. 

 

Kultowe samochody: Lamborghini Miura

Kultowe samochody sportowe nieodłącznie kojarzą się z logo czarnego, wierzgającego konia Lamborghini. Dziś jednak omówimy jedno z największych człowieka, który swoje samochody sygnował znakiem szarżującego byka, a do rywalizacji z Enzo Ferrari popchnęła go urażona duma.

W 1966 roku, podczas targów Geneva Motor Show, światło dzienne ujrzał jeden z najbardziej zjawiskowych samochodów w historii – Lamborghini Miura. Za projekt nadwozia odpowiedzialne było studio stylistyczne Bertone. Początkowo, prace zostały powierzone Giorgetto Giugiaro. Gdy ten “zmienił front” i odszedł do pracowni Ghia, jego pracę kontynuował Marcello Gandini. Opracowaniem jednostki napędowe zajął się Giotto Bizzarrini.

W dniu prezentacji, sportowy pocisk odsunął uwagę publiczności od pozostałych wystawionych aut. Piękne nadwozie do dziś uważane jest za jedno z najwybitniejszych dzieł przemysłu motoryzacyjnego. Nie tylko stylistyka wyróżniła Miurę na tle konkurencji – to właśnie piękna “Włoszka” jest pierwszym samochodem z centralnie umieszczonym silnikiem V12. 

Więcej:motoryzacja