Kultowe samochody: Ford Model T

Kultowe samochody zza oceanu? Mówiąc o amerykańskich legendach motoryzacji, na pierwszym miejscu należy wymienić Forda Model T. Nie był to pierwszy samochód, jednak to właśnie dzieło Henry'ego Forda zrewolucjonizowało przemysł motoryzacyjny. Dlaczego? Ponieważ Ford Model T był pierwszym autem wytwarzanym taśmowo.

Opisywany samochód powstał w 1908 roku. Głównym założeniem Henry'ego Forda było stworzenie auta dostępnego dla przeciętnej amerykańskiej rodziny. Samochód miał charakteryzować się prostą budową, a co za tym idzie - niska ceną zakupu i tanią eksploatacją.

Początkowo, Model T był wyceniany na 850 dolarów, jednak wraz ze wzrostem produkcji (auto było montowane na taśmie od grudnia 1913 roku), cena malała. Jeszcze przed 1920 rokiem, koszt zakupu Modelu T wynosił ok. 400 dolarów. Do 1927 roku, powstało ponad 15 milionów egzemplarzy auta.

 

Kultowe samochody: Citroen DS

Kultowe samochody z Francji - tych jest wiele, jednak wymieniając klasyki tamtejszej motoryzacji, nie można pominąć Citroena DS. Futurystyczna limuzyna wyprzedziła swoje czasy jak żaden inny samochód i na nowo zdefiniowała pojęcie nowoczesnego, luksusowego auta.

Bogini, bo taki przydomek przyległ do modelu DS, została zaprezentowana w 1955 roku. Linia nadwozia samochodu nie przypominała niczego, co wcześniej poruszało się po drogach, jednak prawdziwa rewolucja kryła się pod karoserią. 

W Citroenie DS zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne, które było gwarancją nieziemskiego komfortu jazdy. Układ hamulcowy, sprzęgło i układ kierowniczy były wspomagane hydraulicznie. Mało? To nie koniec listy innowacji.

W 1967 roku, samochód został poddany modernizacji. Pojawiły się wówczas skrętne reflektory, które podążały za ruchem kierownicy. Taki element wyposażenia nie jest oczywisty nawet we współczesnych samochodach!

Citroen DS był produkowany do 1975 roku. W tym czasie, powstało ok. półtora miliona egzemplarzy francuskiego samochodu, w różnych wersjach nadwoziowych (oprócz podstawowego wariantu, wytwarzane było także kombi i kabriolet). Co istotne, zastosowana technologia okazała się żywotna i do dziś przetrwało wiele egzemplarzy Bogini.