Kwantowy komputer obliczy wszystkie możliwe warianty przyszłości. Naukowcy odkrywają możliwości maszyny

Grupa naukowców, których badania opublikowało Nature Communications, opisała w jaki sposób spiąć możliwości kwantowych systemów ze sztucznymi inteligencjami. Dzięki temu będą mogły uczyć się znacznie szybciej.

Pamiętacie scenę z filmu Avengers: Infinity War, gdzie dr Strange spoglądał na 14 milionów potencjalnych przyszłych rozwiązań pojedynczej linii czasu, by dowiedzieć się jak bohaterowie mogą zwyciężyć przeciwnika? Widowiskowe i jak się okazuje, niedługo możliwe i znacznie prostsze niż wcześniej – właśnie za sprawą komputera kwantowego.

Grupa badaczy ogłosiła zbudowanie komputera, który potrafi wyznaczyć superpozycję wszystkich możliwych dostępnych mu przyszłych wariantów.

– Gdy myślimy o przyszłości mamy przed sobą ogromną masę możliwości – tłumaczy Mile Gu z Nanyang Technological University w Singapurze, prowadzący zespół badawczy – Ich liczba rośnie gdy wchodzimy głębiej w przyszłość. Na przykład mając dwie możliwości do wyboru przez każdą minutę, w ciągu mniej niż połowy godziny mamy 14 milionów potencjalnych przyszłości. W czasie mniejszym niż jeden dzień ta liczba jest większa niż suma atomów we Wszechświecie.

To, co potrafi zrobić kwantowy komputer to wyznaczyć superpozycje wszystkich z nich. To podobne do ustalenia w eksperymencie myślowym z kotem Schrödingera, który jest żywy i martwy jednocześnie.

Maszyna stworzona przez Griffith University oraz Nanyang Technological University używa znacznie mniejszej pamięci niż wymagałby do takiej operacji standardowy komputer. To oznacza, że kwantowe komputery będą w przyszłości miały znacznie lepsze osiągi niż te, z których dziś korzystamy. Z drugiej strony naukowcy mówią o nowej maszynie z pewną nostalgią.

– Przypomina klasyczne komputery z lat sześćdziesiątych. Tak jak wtedy niewielu umiało sobie wyobrazić ogrom ich zastosowań, tak i dziś my nie wiemy co tak naprawdę potrafią komputery kwantowe – mówi Geoff Pryde z Griffith University.

Obecnie sztuczne inteligencje uczą się analizując po kolei przykład za przykładem. Teraz jednak, jak przekonują autorzy badania, będzie można zacząć myśleć o zmianie tego procesu.

– Poprzez łączenie ze sobą tych superpozycji możemy zupełnie uniknąć w przyszłości indywidualnego sprawdzania każdego wariantu przyszłości – dodaje Farzad Ghafari z uczelni Griffith.

Źródło: Futurism / Phys.org