Lamborghini: historia marki

Lamborghini dziś jest marką, która słynie z produkcji samochodów sportowych najwyższej klasy. Nie każdy jednak wie, że początkowo przedmiotem działalności przedsiębiorstwa wcale nie była produkcja aut.

Ferruccio Elio Arturo Lamborghini urodził się 28 kwietnia 1916 roku, w miasteczku Renazzo di Cento w północnych Włoszech. Genialny konstruktor wychowywał się w rolniczej rodzinie, jednak przedmiot jego zainteresowania dalece odbiegał od uprawy winogron. Młody Lamborghini interesował się technologią, co szybko zaczęło znajdować odzwierciedlenie w jego zajęciach.

W wieku nastoletnim, zaczął zgłębiać tajniki budowy ciągnika rolniczego, z którego korzystał jego ojciec. Zdolny chłopak szybko doszedł do wniosku, że pewne elementy można znacząco zmodyfikować. Jak pomyślał, tak zrobił. Naturalną wypadkową jego zainteresowań było podjęcie studiów w instytucie technicznym Fratelli Taddia.

Ważnym doświadczeniem dla Ferruccio była służba w wojsku. W 1940 roku we włoskiej armii pełnił funkcję mechanika lotniczego. Niebawem został kierownikiem zespołu technicznego w garnizonie. W 1945 roku Ferruccio Lamborghini otworzył niewielki zakład, w którym zajmował się naprawą samochodów i budową traktorów. W tamtym czasie we Włoszech trwała powojenna odbudowa przemysłu i rolnictwa. Dla utalentowanego konstruktora, który w praktyce okazał się też wytrawnym biznesmenem, była to świetna okazja na rozwinięcie skrzydeł.

Początkowo wytwarzane przez Ferruccio traktory były produkowane w ramach niewielkiej manufaktury, przy zastosowaniu tego, co akurat było pod ręką, czyli przede wszystkim części z maszyn wojskowych. 

Historia Lamborghini Trattori rozpoczyna się w 1948 roku. Niebawem Ferruccio stał się jednym z największych producentów maszyn rolniczych we Włoszech. W 1959 roku powołana została nowa firma - Lamborghini Bruciatori - zajmująca się produkcją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych. 

Ferruccio Lamborghini nigdy nie krył swojej miłości do motoryzacji i sportów motorowych. Jako że interesy szły świetnie, mógł sobie pozwolić na pewną rozrzutność - w 1958 roku nabył Ferrari 250GT. W kolejnych latach w jego garażu gościły kolejne modele włoskiego producenta, jednak wytwórca traktorów nigdy nie szczędził słów krytyki pod adresem maszyn z logo wierzgającego konia. W tym miejscu rozpoczyna się era jednych z najbardziej uznanych sportowych aut wszechczasów.

Jak dokładnie doszło do powstania pierwszego Lamborghini? Istnieje kilka opowieści na ten temat. Najpopularniejsza głosi, że rozdrażniony pracą sprzęgła w swoim Ferrari Ferruccio, osobiście poskarżył się samemu wielkiemu Enzo i przy tej okazji nazwał jego samochody śmieciami. Ten miał odpowiedzieć, że człowiek jeżdżący traktorem nie potrafi obchodzić się z Ferrari. Rozdrażniony Ferruccio obiecał Enzo, że wkrótce pokaże mu, jak powinien jeździć sportowy samochód.

Nie wiadomo czy ta wersja jest prawdziwa. Faktem pozostaje, że w 1963 roku światło dzienne ujrzał pierwszy model z logo szarżującego byka - Lamborghini 350 GTV, wyposażony w 12-cylindrowy silnik. Na prawdziwą sławę, firma Automobili Lamborghini musiała poczekać 3 lata. W 1966 roku zaprezentowano model Miura. Pod maską, a właściwie - między osiami samochodu pracował silnik 3,9 V12, który rozpędzał piękną maszynę do prędkości 275 km/h.

W 1972 roku, pakiet większościowy Automobili Lamborghini nabył Georges-Henri Rossetti. W 1987 roku, udziały w firmie nabył Chrysler, a 7 lat później - indonezyjskie przedsiębiorstwo Megatech. W 1998 roku, firma została przejęta przez Audi AG.