Land Rover: historia marki

Land Rover narodził się w 1947 roku, kiedy dwaj brytyjscy dżentelmeni – Maurice Wilks, dyrektor techniczny firmy Rover, oraz jego brat Spencer, dyrektor zarządzający firmy, doszli do wniosku, że mogą stworzyć terenówkę, która dorówna amerykańskiemu Jeepowi. Ten pierwszy wykorzystywał amerykańską terenówkę w swoim gospodarstwie i był pod wrażeniem możliwości, jakie oferował prosty samochód. Jak powiedzieli, tak zrobili – pierwszy model został zaprezentowany już w 1948 roku.

Koncepcja nieskomplikowanego "wszędołaza" idealnie wpisywała się w potrzebę powojennej epoki. Rolnicy potrzebowali prostej maszyny, która dzielnie zniesie trudy codziennej pracy, a Anglia – towaru eksportowego.

Pierwszy prototyp, nazywany Centre Steer, wykorzystywało płytę podłogową Jeepa i silnik Rovera, o pojemności 1,6 litra. Nazwa samochodu wzięła się od umiejscowienia kierownicy – jak w ciągniku rolniczym, kolumnę, a co za tym idzie – także miejsce kierowcy, umieszczono pośrodku. 

Model produkcyjny miał kierownicę umieszczoną po prawej stronie, ale pod względem koncepcji niemal nie odbiegał od prototypu. Samochód szybko zyskał popularność, nie tylko wśród rolników, ale także w gronie drobnych przedsiębiorców i służb państwowych. Jego zalety, szybko docenili także klienci z Afryki i z Azji. Wtedy, Land Rover nie był jeszcze osobną marką, a jedynie terenowym modelem Rovera. 

Land Rover Series I był produkowany do 1958 roku. Później, samochód był systematycznie modyfikowany, ale wciąż zachowywał charakter pierwowzoru – był na tyle prosty, że bez problemu mógł go naprawić nawet średnio uzdolniony mechanik, przy użyciu podstawowego zestawu narzędzi.