Islandzka firma Lauf, znana przede wszystkim z rewolucyjnych amortyzatorów do rowerów szutrowych (gravelów), ogłosiła niedawno przełom w konstrukcji piast rowerowych. Nowy patent dotyczy piasty z elastycznymi zapadkami, które mogą zapewnić tysiące punktów zaangażowania na jeden obrót. W porównaniu do standardowych piast, które oferują 36-120 punktów zaangażowania, różnica jest kolosalna.
Czytaj też: Rewolucja w sterowaniu rowerem! Campagnolo wprowadza manetkę przyszłości
Nowa piasta Lauf zapewnia równomierne rozłożenie obciążeń na kilku zapadkach jednocześnie, co nie tylko zwiększa jej trwałość, ale również sprawia, że mechanizm jest mniej podatny na uszkodzenia. Mniej ruchomych części piasty to mniejsza masa, co ma istotne znaczenie w kontekście wyścigów.
Piasta rowerowa wymyślona “na nowo”
Liczba punktów zaangażowania (POE) określa, jak szybko piasta reaguje na nacisk pedałów. W tradycyjnych piastach rowerowych im większa liczba punktów, tym krótszy czas potrzebny na zaangażowanie zapadki w zęby piasty. W praktyce oznacza to bardziej responsywny rower, szczególnie ważny dla zawodników MTB, gdzie liczy się precyzja na technicznych odcinkach.
Czytaj też: Masz dość napędów rowerowych SRAM i Shimano? Sprawdź to cacko
Warto zaznaczyć, że tradycyjne piasty rowerowe opierają się na systemie zębów i zapadek, które angażują się w momencie pedałowania. Patent Lauf redefiniuje ten mechanizm, a elastyczne zapadki, które zastępują tradycyjny system “kliknięć”, sprawiają, że piasta działa płynniej i stopniowo. Takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko utraty mocy, a jednocześnie pozwala na efektywniejsze przekazywanie energii z pedałów na tylne koło, zwłaszcza w wymagających warunkach terenowych. Dzięki tym usprawnieniom, piasta jest nie tylko wydajniejsza, ale także odporniejsza na zużycie.
Firma Lauf rozważa zastosowanie technologii druku 3D do produkcji kluczowych elementów piasty, z wykorzystaniem materiałów takich jak tytan. Technologia ta mogłaby umożliwić produkcję na żądanie, co obniżyłoby koszty i skróciło czas dostaw.
Specjaliści z branży rowerowej zwrócili uwagę, że większa liczba punktów zaangażowania w nowym systemie piasty może prowadzić do zwiększenia oporów. Zwiększona liczba punktów styku pomiędzy zapadkami a zębami piasty może skutkować wyższym tarciem, co może wpłynąć na ogólną efektywność mechanizmu. Jednak ostateczna wydajność takiej konstrukcji będzie zależała od precyzyjnego doboru materiałów i szczegółów technicznych, które pozwolą zminimalizować ewentualne straty energii.
Mimo że projekt piasty Lauf wciąż znajduje się w fazie prototypowej, reakcje na rynku są mieszane. Innowacja ta może przyciągnąć uwagę rowerzystów szukających maksymalnej responsywności i płynności pedałowania, ale ostateczny sukces zależy od wdrożenia i ceny produktu końcowego. Eksperci branży sugerują, że nowa piasta Lauf może znaleźć zastosowanie przede wszystkim w dyscyplinach takich jak enduro czy downhill, gdzie precyzja i natychmiastowe przeniesienie mocy mają niebagatelne znaczenie.