Co jest wyznacznikiem luksusu? Cena? Wygląd? Wyposażenie? Dostępność? Każda z tych cech składa się na definicję ekskluzywnego samochodu. Najbardziej luksusowe modele nie muszą być praktyczne ani tym bardziej ekonomiczne. Ich właściciele stawiają przed nimi inne zadania. Prestiżowa limuzyna czy supersportowy pocisk to najlepszy sposób na podkreślenie statusu społecznego i materialnego, a nierzadko – także świetna lokata kapitału.

Dla przeciętnego kierowcy, szczytem luksusu są flagowe modele Mercedesa, BMW lub Audi, ale bądźmy szczerzy – te samochody to ledwie klasa premium, a premium to jeszcze nie luksus, mimo że w obiektywnej ocenie, klasa S czy seria 7 oferują wszystko, o czym kierowca może zamarzyć. Nie można mówić jednak o luksusie, gdy dany model stanowi niemal integralny element krajobrazu polskich ulic. Luksus zaczyna się wtedy, gdy masz coś, o czym inni mogą tylko śnić.

 

Luksusowe marki samochodów

Skąd pochodzą samochody luksusowe? Oczywiście z Anglii, a Rolls-Royce to właściwie synonim luksusowej limuzyny. Firma Charlesa Rollsa i Henry'ego Royce'a powstała w 1904 roku, w Manchesterze. Pierwszym samochodem, który opuścił fabrykę należącą do dwóch brytyjskich dżentelmenów, był model 10 hp, napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 litra. Kolejny model, 20 hp, był już napędzany czterocylindrową jednostką. Samochód był produkowany w dwóch wersjach – Heavy 20 oraz w skróconej, nazywanej Light 20. Kolejny model, 30 hp, był już pełnoprawną luksusową limuzyną, ktora celowała w najbogatszych klientów. Od 1911 roku, każdy samochód luksusowej marki zdobi Spirit of Ecstasy – emblemat, a właściwie statuetka, przedstawiająca pochyloną kobietę z ubraniem rozwianym przez pęd powietrza. Rolls-Royce dość długo opierał się globalizacji, jednak korporacyjna rzeczywistość jest nieubłagana. w 1980 roku, na mocy podpisanej umowy, miała miejsce fuzja z angielską firmą Vickers. W 1998 roku, przedsiębiorstwo przejął Volkswagen, a 5 lat później dostało się w ręce BMW.

Druga najbardziej luksusowa marka na naszej liście, to Bentley. Początki firmy Waltera Owena Bentleya sięgają 1919 roku, kiedy zbudowany został model 3 Litre. Oficjalna prezentacja samochodu odbyła się 2 lata później. W 1931 roku, firma została kupiona przez Rolls-Royce'a. Od tej pory, logo uskrzydlonej litery B sygnowało usportowione wersje luksusowych limuzyn. W powojennej historii marki pojawiły się modele niezależne od firmy-matki, jak choćby Bentley R Continental), jednak prawdziwy rozłam nastąpił dopiero w 1998 roku, kiedy firma została przejęta przez Volkswagena. Niemiecki gigant stał się posiadaczem praw do obu marek – Bentleya i Rolls-Royce'a – jednak w następstwie prawnego niedopatrzenia, druga z wymienionych firm została przejęta przez BMW. 

Kolejny na liście jest włoski producent supersamochodów. Nie, nie chodzi o Ferrari ani o Lamborghini. Samochody obu tych marek stanowią obiekt pożądania każdego miłośnika motoryzacji, ale w konfrontacji z Pagani są ledwie "masówkami". Historia włoskiej marki sięga 1988 roku, kiedy młody Horacio Pagani założył firmę Modena Design, zajmującą się produkcją kompozytowych kadłubów na potrzeby bolidów Formuły 1. Niebawem, lista klientów przedsiębiorstwa zwiększyła się o Daimlera, Ferrari i Aprilię (producenta sportowych motocykli). W 1991 roku, utalentowany konstruktor stworzył kolejną firmę – Pagani Automobili Modena. W 1993 roku, rozpoczęły się pierwsze testy prototypu o roboczej nazwie Projekt C8. Dostawcą silników został Mercedes - zbliżający się wielkimi krokami supersamochód miał korzystać z jednostki V12, zmodyfikowanej przez AMG. W 1999 roku, model Zonda C12 został zaprezentowany światu na salonie samochodowym w Genewie. Pierwsze egzemplarze dysponowały mocą 402 KM. Po zwiększeniu pojemności silnika do 7 litrów, moc wzrosła do 505 KM, a później - do 600 KM.

Kolejna marka na naszej liście to Bugatti. Firma produkująca samochody sportowe i luksusowe powstała w 1909 roku. Najbardziej znanym samochodem marki jest model Type 41 Royale – kolos o długości 6,5 metra, ważący ponad 3 tony. Była to odpowiedź na najbardziej luksusowe modele, sygnowane przez Rolls-Royce'a. Samochód napędzał silnik o pojemności 12,7 litra, który generował 300 KM. w 1987 roku, prawa do marki nabył Romano Artioli – włoski przedsiębiorca. Pomimo że pod jego kierownictwem, firma wypuściła kilka wspaniałych samochodów (EB 110, EB 110 SS i EB 112), to w 1995 roku przedsiębiorstwo zakończyło produkcję. Marka odrodziła się w 1998 roku, kiedy prawa do znaku handlowego odkupił Volkswagen.