Mars jednak jest aktywną planetą! Mamy dowody na dwa zdumiewające zjawiska, jakie tam zaszły

Czy na Marsie dochodzi do trzęsień ziemi? Czy na Czerwoną Planetę nadal spadają meteoryty? Na te dwa pytania w końcu możemy odpowiedzieć twierdząco. Najnowsze badania ukazują, że Mars jest bardziej aktywną planetą, niż sądziła nauka.

NASA InSight Mars od lat bada powierzchnię Czerwonej Planety. Lądownik został specjalnie wyposażony w instrumenty nasłuchujące aktywności sejsmicznej na Marsie. W ciągu ostatnich czterech lat zanotował ponad 1300 trzęsień ziemi. Badacze z ETH w Zurychu przeanalizowali ledwie 20 z nich, do których doszło w pociętym wieloma uskokami regionie zwanym Cerberus Fossae.

Czytaj też: Marsjańska panorama o rozdzielczości 2,5 miliarda pikseli. Czerwona Planeta prezentuje się w niezapomniany sposób

Wyniki badań, które ukazały się na łamach Nature Astronomy, pokazały, że źródłem niewielkich trzęsień ziemi w analizowanym terenie musi być komora magmowa znajdująca się pod powierzchnią Marsa. Jest to zaskakujący wniosek, ponieważ do tej pory sądzono, że Czerwona Planeta nie przejawia się już żadnej aktywności magmatycznej w swoim wnętrzu.

W pobliżu uskoków, gdzie dochodziło do wstrząsów, odkryto ciemniejszy pył, który być może jest pozostałością po aktywności wulkanicznej z ostatnich 50 tysięcy lat – sugerują autorzy badania. Jak na razie nie stwierdzono, czy te oznaki świadczą o wygaszającym się magmatyzmie w tym rejonie, czy są jednak zwiastunem wznowienia procesów.

Mars „ofiarą” meteorytów. Na nagraniu słychać, z jakim impetem skała spadła na planetę

Jedno z trzęsień ziemi na Marsie, które odnotował lądownik InSight miał związek z innym, niemniej ciekawym zjawiskiem. Mowa o uderzeniu meteorytu, którego dźwięk udało się zarejestrować w czasie rzeczywistym. Na nagraniu słychać dokładnie moment upadku skały.

Badacze monitorujący dane z Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) odkryli sporych rozmiarów krater, jaki pojawił się po uderzeniu meteorytu. Jego średnica wyniosła 150 metrów, a głębokość 21 metrów – obliczono, że rozmiar odłamka skalnego, jaki uderzył w powierzchnię wynosił od 5 do 12 metrów.

Czytaj też: Ludzkość śmieci już nie tylko na Ziemi. Poznaliśmy dane dotyczące Marsa

Jak przyznali naukowcy, których efekty pracy można przeczytać w Science, jest to bezprecedensowy przypadek obserwacji takich zjawisk na Marsie. Fale sejsmiczne, jakie rozchodziły się po powierzchni planety wskutek uderzenia, ujawniły, że skorupa Marsa jest bardzo gęsta i ma jednolitą strukturę.