W tym tygodniu na stronie FDA pojawiło się oficjalne ostrzeżenie skierowane do 4 firm, które mają “niezgodnie z prawem sprzedawać produkty z zapewnieniem, że te mogą pomóc w diagnozie, zapobiegać, albo wręcz leczyć raka, jednocześnie nie podając żadnych na to dowodów.” CBD, czyli olej z konopii indyjskich, jest istotnym składnikiem każdego z nich.
Scott Gottlieb, komisarz FDA, tłumaczy, że w ten sposób urzędnicy chcą walczyć z firmami żerującymi na ludzkiej tragedii. Wedle amerykańskiego prawa firmy mają 15 dni roboczych od doręczenia listów na odpowiedź. Niezastosowanie się do zaleceń i brak poprawy tych nadużyć będzie skutkować krokami prawnymi – ostrzegają urzędnicy w liście.
Sprawa dotyczy łącznie około 25 produktów: kapsułek, kropli, syropów, kremów, herbatek oraz olejków. Producenci, których dyscyplinuje FDA to: Greenroads Health, Natural Alchemist, That’s Natural! Marketing & Consulting and Stanley Brothers Social Enterprises LLC.
W odpowiedzi na pytania redakcji CNN firma That’s Natural! zapewnia, że usuwa ze swoich stron oraz profili w mediach społecznościowych informacje, które nie spodobały się FDA. Stanley Brothers wydało oświadczenie w podobnym tonie.
– Wzrasta liczba efektywnych terapii na wiele nowotworów – mówi Gottlieb – jednak jeśli można nielegalnie reklamować niepotwierdzony efekt daje to możliwość na odciągnięcie pacjentów od sprawdzonej metody leczenia, która naprawdę przedłuża życie.
Jakie komunikaty powinny budzić wątpliwości szukających lekarstw? Przede wszystkim obietnice, których w swoich badaniach nie potwierdziło FDA.
Jeśli w reklamie produktu pojawią się zapewnienia, że:
- leczy wszystkie nowotwory
- cudownie zabija komórki rakowe
- zmniejsza złośliwe guzy
- selektywnie zwalcza komórki nowotworowe
- jest skuteczniejszy od chemioterapii
- atakuje tylko nowotworowe komórki, nie uszkadzając zdrowych
najlepiej sprawdzić u źródła, choćby na stronie FDA, czy produkt został przebadany i dopuszczony na rynek pod takim oznaczeniem.
Źródło: CNN